Transportforhold

Generelt om transportforhold.

Transittid containerskip Oslo - japansk havn er 30-35 dager.

De store flyselskapene har gode forbindelser på Japan. Forsendelser via den trans-sibirske jernbanen er også en mulighet.

Vær oppmerksom på at det på grunn av både nasjonal lovgivning og særegen distribusjonspraksis i Japan er vanskelig å komme utenom bruk av lokalt baserte japanske speditører og transportører for innfortolling og innenlandsfrakt. Dette gjelder også langt på vei for terminalbehandling i havner.

Vektbegrensninger for innenlandsk containertransport, maksimal lastevekt (payload) normalt 21 tonn. Velutbygd transportnett. Sjø- og veitransport er vanligst.

Innenriks frakt i Japan er ofte relativt kostbart.

Tollflyplasser
Aomori, Fukuoka,Fukushima, Hakodate, Haneda, Hiroshima, Kagoshima, Komatsu, Kanazawa, Kikakyushu, Kobe, Kure, Nagasaki, Nagoya, Niigata, Osaka, Sapporo, Sendai, Tkakamatsu, Tokio-Haneda, Tokio-Narita, Toyama.

Importhavner
De største containerhavnene er Tokyo, Yokohama, Nagoya, Kobe og Osaka. Andre større havner er Chiba, Kawasaki, Kiire, Kisarazu, Mizushima.