Her er Årets Gründerkvinner 2013

Ragnhild Wik og Linda Walsøe er Årets Gründerkvinner. Designerduoen har utviklet en helt ny, norsk og internasjonal merkevare. Prisen utgjør en million kroner.

Prisen ble delt ut av Gunn Ovesen, administrerende direktør i Innovasjon Norge, og Jeanette Moen, statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet, på kvinnedagen 8. mars.

- Det er så stort å vinne. Tusen takk. Vi har ikke forberedt noen takketale. Vi turte ikke engang å håpe, for dette er så stort. Vi vil takke alle som har trodd på oss og støttet oss hele veien, sier Linda Walsøe, en av de to gründerne bak Wik & Walsøe.

VANT 1 MILLION KRONER: - Ragnhild og Linda (midten) satser stort. Gjennom engasjement, samarbeid og teft for produkter som markedet etterspør, har de lykkes med å skape en norsk internasjonal...

VANT 1 MILLION KRONER: - Ragnhild og Linda (midten) satser stort. Gjennom engasjement, samarbeid og teft for produkter som markedet etterspør, har de lykkes med å skape en norsk internasjonal merkevare, konstaterer adm. dir i Innovasjon Norge Gunn Ovesen (t.v) og statssekretær i NHD Jeanette Moen.
FOTO: Tom Hansen/Innovasjon Norge.


Norsk internasjonal merkevare
Wik & Walsøe er mest kjent for deres design med Alv. Alven symboliserer drømmer, håp og troen på å gjøre det umulige mulig. I 2006 siden sa de opp faste jobber, og satset alt på design av porselen. Seks år senere er de seks ansatte og selger sin design i inn – og utland.

Årets gründerkvinne skal være en god rollemodell og inspirere andre kvinner til å etablere og utvikle vekstbedrifter. Og Ovesen er klar i sin tale om de ny utropte vinnerne. 

- Ragnhild og Linda turte å satse stort. Gjennom sitt engasjement, samarbeid og teft for produkter som markedet etterspør, har de lykkes med å skape en norsk internasjonal merkevare. De tenkte internasjonalt fra første stund. De har vist tålmodighet og viljestyrke gjennom idéutviklingen, bedriftsetablering og forretningsutvikling – og stamina må alle gründere ha for å lykkes.

I løpet av seks år har Wik & Walsøe utviklet et økonomisk fundament og en bred distribusjon i det norske markedet. Bedriften er utviklet på basis av ny design, og det kunnskapsbaserte utviklingsarbeidet skjer i Norge. Produktene har en sterk verdibasert forankring med kjerneverdier inspirert av norsk kultur og natur.

Prispengene skal brukes til et godt forberedt prosjekt for internasjonal ekspansjon av merkevaren, nemlig lansering i Paris til høsten.

- Internasjonaliseringsprosjektet er godt forberedt, gjennom blant annet etablering av selskap i Sverige og deltagelse på 100 % Norway i London, legger Wik til.

Lever drømmen 
Wik & Walsøe er historien om to kvinner som hadde lyst til å skape noe helt nytt og unikt og bygge en ny norsk merkevare.

Helt siden de traff hverandre på Elisenberg videregående skole, har de gått og tenkt på at de skulle starte noe eget sammen. Etter eksamen ved Moteskolen AS Esmod i 1993 klatret de gradene i næringslivet før de tok spranget i 2006. Da sa de farvel til jobbene som produktsjef hos Swix Sport og designsjef ved Porsgrund Porselænsfabrik, og så satte de seg ned og lagde en grundig forretningsplan.

Året etter var de i gang med produksjon av porselensprodukter med egen design.

- Vi ville gjennomføre drømmen. I utgangspunktet hadde vi mange ulike idéer og vi visste at vi hadde nok kompetanse til å bygge en ny norsk merkevare.  Da vi landet på porselen, spurte vi oss selv hva som skal gjøre oss unike. Vi satte opp flere kriterier, jobbe med utviklingsland, våre produkter skulle ha varig verdi og ikke være en del av «bruk og kast» karusellen, forteller Wik og Walsøe.

Wik & Walsøe er tidligere nominert til en rekke priser, blant annet Bo Bedres leserpris i 2012 og Henne-Startknappen 2012. De er etterspurte som utstillere og forelesere, og ukentlig ringer potensielle gründere og spør dem til råds.