EMAX 2013: Årets høydepunkt for unge gründere

I går startet EMAX Norge på Lillehammer. Her møtes unge mennesker med brennende lidenskap for entrepenørskap. De vil få råd av kjente gründere, konkurrere i bedriftsledelse og bli inspirert til å starte egne bedrifter.

Det er 100 norske gründerspirer som samles på Høgskolen i Lillehammer. I fire dager skal de inspireres, utfordres til å bygge nettverk, utveksle ideer og forhåpentligvis starte egne bedrifter.

- Unge gründere er viktig for utviklingen av norsk næringsliv. Dette arrangementet viser oss at norsk ungdom er kreative og skaperlystne, de er initiativrike og lærevillige, sier Ketil Lundgaard, direktør for Entreprenørskap og internasjonal forretningsutvikling i Innovasjon Norge.

Entusiastiske gründerspirer på fjorårets EMAX. Foto: Innovasjon Norge

Entusiastiske gründerspirer på fjorårets EMAX. Foto: Innovasjon Norge

Det er andre året Innovasjon Norge arrangerer Emax Norge i Lillehammer. Formålet med arrangementet er å skape en arena for unge mennesker mellom 18-25 som er opptatt av entreprenørskap.

Dyrker gründerkultur

I år får de norske deltakerne råd fra seriegründer, Mark Robinson fra Silicon Valley, selve verdenshuben og symbolet på entreprenørskap. EMAX får også besøk av Anders Mjåset fra gründerkollektivet MESH, som har blitt en viktig møteplass for oppstartsmiljøet i Oslo, og Årets Gründerkvinne 2013-deltaker Silje Rabben i Mose Innovation AS.

- Vi vil skape en arena for unge mennesker som er genuint opptatt av entreprenørskap og det å starte og lede en egen virksomhet en gang i framtiden. Dette gjør vi over fire dager der deltakerne utfordres på egne ferdigheter og kunnskaper om entreprenørskap i et fint samspill med workshops, inspirerende foredrag, sosiale aktiviteter og bygging av gode, positive nettverk, sier Lundgaard.

Konkurranse i bedriftsledelse

EMAX handler i stor grad om å delta i et simulatorspill. Deltakerne leder en reell bedrift, og må ta store avgjørelser. De blir utfordret på egne vurderinger og samarbeid. I tillegg vil Innovasjon Norge bringe inn interessante bedrifter fra næringslivet. Disse vil presentere reelle problemstillinger som deltakerne skal svare på.

Deltagerne konkurrerer i bedriftsledelse. Foto: Innovasjon Norge

Deltagerne konkurrerer i bedriftsledelse. Foto: Innovasjon Norge

Både det som gjøres i spillet, og svarene gruppene gir på problemstillingene presentert av bedriftene, vil bli evaluert av en egen gruppe. Til slutt sitter en vinnergruppe igjen som går av med seieren.