Drømmen om Amerika går via Canada

Alle selskaper med ambisjoner har en drøm om Amerika. En drøm om å etablere seg i USA og om de store, viktige amerikanske investorene.  Innovasjon Norges kontor i Canada ønsker å bidra til at flere oppnår denne drømmen – for der er de overbevist om at for mange norske selskaper er det en stor fordel å ta veien innom nettopp Canada.

Metropolen Toronto.

Metropolen Toronto.

Foto: Thinkstock

Canada er i vinden som aldri før. Med ny regjering ledet av den liberale Justin Trudeau (44) har landet igjen ambisjoner om å være et foregangsland når det gjelder fornybar energi, engasjert med ambisiøse planer for miljøpolitikken. Et godt eksempel er at Canada sitt månelandingsprosjekt innenfor karbonfangst allerede er i produksjon. Dessuten; I november var 6 av de 10 mest populære sangene på Billboard’s topp 100 liste fra Canada og landet tapetserer listen over Oscar-nominasjoner…

Enkelt å være norsk i Canada

Landet er av Forbes kåret til det beste G7-landet å etablere seg i. Kostnads- og skattenivået er vesentlig lavere enn i USA, og det sies at det er 40 prosent rimeligere å drive selskap i Toronto enn rundt San Fransisco.  

- I området rundt Toronto er over halve befolkningen på seks millioner født utenfor Canadas grenser. Canada har lange tradisjoner for å ta godt vare på og integrere utlendinger, og det er enkelt å være norsk her. NAFTA-avtalen sikrer selskaper fra Canada full tilgang til USA og Mexico i tillegg til det kanadiske markedet på 35 millioner.  Canada er det landet som tiltrekker seg mest investorkapital fra USA, forteller Pål T. Næss, som leder Innovasjon Norges kontor i Toronto.

Pål Thorvik Næss.

Pål Thorvik Næss.

Foto: Innovasjon Norge
Enorme muligheter for norske selskaper

Norske selskaper er allerede godt representert i Canada, først og fremst innen de tradisjonelle næringene som forsvarsindustri, mineralnæringen, akvakultur, olje og gass. Norske bedrifter bidrar sammen med oljefondets investeringer til sysselsetting for 55.000 personer i Canada. Dessuten eksporterer Canada mer til Norge enn til alle andre nordiske land samlet, og kanadiske investeringer i Norge er stigende.

- Geografisk, ressursmessig og samfunnsmessig ligner Canada på Norge og landet møter de samme utfordringer med lav oljepris og behov for å løfte nye næringer. Dessuten er vi og kanadiere ganske like, sier Næss.  

Han tror dette medfører enorme muligheter for flere norske selskaper å etablere seg i Canada.  

- Vi skal ta for oss enkelte spennende næringer hvor vi ser sterke grunner for å vurdere Canada som en inngangsport til den amerikanske drømmen, sier Næss og legger til at de selvfølgelig også er opptatt av et fortsatt godt samarbeid med selskaper innen de tradisjonelle næringene.

- Ta gjerne kontakt med Innovasjon Norge Canada dersom du ønsker informasjon. Vi er klare for å bidra – til å hjelpe deg å oppnå din amerikanske drøm, avslutter Pål T. Næss.

 

Dette er Innovasjon Norges satsingsområder i Canada:

Helseteknologi (MedTech)
Helsevesenet i Canada er svært likt det norske helsevesenet hva gjelder økonomisk struktur (offentlig / privat), test- og godkjenningsordninger (europeisk/kanadisk), risiko og utfordringer.  Et produkt godkjent for det europeiske markedet vil normalt bli godkjent i Canada i løpet av 30 dager, og ingen godkjenning skal ta mer enn 8-9 måneder, like lang tid som i Europa.  Tilsvarende godkjenning kan i USA ta 18 måneder.

Grunnet nærheten til USA og likheten mellom USA og Canada vil et selskap fra Canada oppleve færre barrierer når selskapet ønsker å etablere seg i USA, eller å selge til det amerikanske markedet.  Med andre ord kan det være raskere å ta veien om Canada, få testet produktet i et «snillere» marked, enn å forsøke seg i USA direkte.

Oppstartselskaper
Med fem millioner innbyggere er Norge et lite land og det er nødvendig å prøve seg i et nytt marked for å tiltrekke seg spennende investorer og overleve den såkalte «dødens dal».

Det kanadiske markedet er perfekt for å bevise at selskapet kan tiltrekke seg kunder internasjonalt.  Vokser man i Canada, vil det være et bevis for at man også er interessant i USA – og man kan også vurdere å betjene det amerikanske markedet fra Canada.

Det er enklere og billigere å etablere seg, ansette medarbeidere og leve i Canada enn i USA. Investormiljøene er større, og kontakten med investorer fra USA er mye mer utbredt enn hjemme. 

Spillindustrien
16.500 personer jobber med utvikling av spill i Canada, noe som gjør landet til det tredje største innen spillindustrien. De store spillselskapene som Ubisoft og EA Sports har sine utviklingsavdelinger i Canada, noe som har resultert i en unik kultur med investorer og erfarne utviklere.

Canada gir opptil 50 prosent skattefradrag på lønnen til utviklere, og industrien nyter gjennomsnittlig 24 prosent lavere kostnader enn i USA, 19 prosent lavere enn gjennomsnitt i G7.

Miljøteknologi
Canada gjennomgår de samme prosessene som Norge med å skape renere energi, kombinert med ny infrastruktur, sensorteknologi og annen teknologi. Dette betyr at norske selskaper med løsninger som virker i Norge, i stor grad kan selge samme løsninger til Canada, og da i en mye større skala. Som verdens nest største land i geografisk utstrekning har Canada enorme behov og muligheter for effektive løsninger.

Andre
Mange av fordelene ved Canada som er presentert over, vil også gjelde andre næringer som EdTech, Internet of Things og selvfølgelig ethvert annet selskap som ønsker å ekspandere internasjonalt.