Får 110 millioner kroner til utvikling av neste generasjons hurtigbåter

Rogaland fylkeskommune og NCE Maritime CleanTech får 110 millioner kroner til å utvikle en elektrisk hurtigbåt som skal gå mellom Stavanger og Hommersåk. Prosjektet starter i løpet av våren, og skal gå over fire år.

/link/3b00a241b1b1400b9c8b43f83b82fa99.aspx
Foto: NCE Maritime CleanTech

Dette er et av de største beløpene som er delt ut til ett enkelt prosjekt i EUs forskningsprogram Horisont2020. Målet er klart - prosjektet skal resultere i en ny helelektrisk hurtigbåt med null utslipp. I tillegg skal nye modulære produksjonsmetoder bidra til 25 prosent lavere produksjonskostnader og 70 prosent lavere engineeringskostnader. Etter planen skal båten ha plass til 150 passasjerer og 20 sykler, og skal kunne gå i en fart på 23 knop.

Prosjektet får også støtte av Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

 Dette er et resultat av strategisk og målrettet arbeid over tid i en fremoverlent klynge. Maritime CleanTech så tidlig muligheten i Horisont2020, og fortjener virkelig å lykkes med sitt prosjekt, sier direktør for privat og offentlig innovasjon, Mona Skaret i Innovasjon Norge.

Skal revolusjonere norsk skipsbygging

Maritime CleanTech omfavner 75 norske bedrifter fra hele den maritime verdikjeden, og har fokus på utvikling av energieffektive og miljøvennlige løsninger for havnæringene.

Dette er en veldig stor dag for klyngen og partnerne våre, og en viktig bekreftelse av vår ledende posisjon innen smarte og grønne løsninger til skipsfarten. Prosjektet er revolusjonerende innen både nullutslippsteknologi og produksjonsmetoder, og vil styrke deltakerne sin konkurransedyktighet både nasjonalt og internasjonalt. Det vil også bidra til å gjøre elektriske hurtigbåter konkurransedyktige både i et kostnads- og miljøperspektiv, sier daglig leder i NCE Maritime CleanTech, Hege Økland.

De norske aktørene som skal bidra til å utvikle båten er alle medlemmer av Maritime CleanTech. Foruten Rogaland fylkeskommune er dette Leirvik, Fjellstrand, Servogear, Wärtsilä og Hydro Extrusions Norway. Valide og Kolumbus har også deltatt i samarbeidet.

Båten skal bygges av det norske verftet Fjellstrand.

Tester ut i London

Prosjektet skal også gjennomføre to studier for samme type fartøy i London og Belgia, for å utforske mulighetene for lignende nullutslippsfartøy på utvalgte ruter i Europa. Blant partnerne er Thames Clippers som opererer på Themsen i London.

Prosjektet starter i løpet av våren etter at kontakten med Europakommisjonen er signert, og har en varighet på fire år. Verdien på tildelingen er 11 741 643 Euro, og arbeidet med kontakten er startet. 

Kontaktpersoner:

Iver Jan Leren – prosjektleder, Rogaland Fylkeskommune
E-post: iver.jan.leren@rogfk.no
Mobil: 948 20 001

Hege Økland – daglig leder i NCE Maritim CleanTech
E-post:
hege@maritimecleantech.no
Mobil: 957 53 695