Netthandel kan gi norske bedrifter nye muligheter i Kina

- Skal du satse i Kina holder det ikke lenger å etablere kontor og et par butikker i Shanghai. Alle vet nå hvor stort Kina er. Men potensialet er også stort for de som vil satse, sier Amee Chande, direktør for Storbritannia og Norden i den kinesiskeide netthandelgiganten Alibaba Group.

Fra venstre: Molly Morgan, pressansvarlig  i Alibaba Group UK/Norden, Amee Chande, administrerende direktør i Alibaba Group UK/Norden, Dilek Ayhan, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet,...

Fra venstre: Molly Morgan, pressansvarlig  i Alibaba Group UK/Norden, Amee Chande, administrerende direktør i Alibaba Group UK/Norden, Dilek Ayhan, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Lin Li, Meifang Chen, ansvarlig for internasjonal forretningsutvikling i Alibaba Group, og seniorrådgiver i Innovasjon Norge i Beijing, Alex Jian Wu.

Foto: Innovasjon Norge

Sammen med Alibaba arrangerte Innovasjon Norge torsdag 22. september et seminar i Oslo for norske bedrifter som ønsker å finne ut mer om mulighetene i et stadig voksende forbrukermarked i Kina. Godt over førti norske bedrifter deltok på seminaret.

Kinesiske netthandelsplattformer kan bety nye muligheter for norske bedrifter som vil satse i et voksende kinesisk marked.

- I 2020 er det anslått at Kina vil ha 500 millioner forbrukere med såkalt middelklassekjøpekraft. Det sier litt om potensialet. Samtidig vet vi at netthandel vil stå for 42 prosent av veksten i konsumet i Kina, sier Chande.

Amee Chande fra Alibaba Group


Alibaba.com har siden etableringen i 1999 vokst til å bli en gigant innen netthandel i Kina. Gjennom ulike plattformer for e-handel tilbyr Alibaba millioner av produkter i over 40 forskjellige kategorier, inkludert forbrukerelektronikk, maskiner og klær. På årsbasis har Alibaba rundt regnet 434 millioner kjøpere fra rundt regnet 200 land. For norske bedrifter ser Alibaba særlig muligheter innen produktområder som næringsmidler, sportsutstyr, kosmetikk, klær og mote, møbler og interiørartikler.

Ikke alene

Netthandel er likevel ikke alene løsningen som gir adgang til det kinesiske markedet. På seminaret ble det også påpekt at det fortsatt er utfordrende og tidkrevende å få eksportvarer inn i Kina.

Norske Orkla Group er likevel blant de bedriftene som nå vurderer netthandel som en del av satsingen i Kina:

-Kina er et voksende marked og vi må være der. Samtidig så må man ha et stort markedsføringsbudsjett for å lykkes, sier Peter Colliander, internasjonal salgsdirektør i Orkla ASA.  

Imponert

Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge ser netthandel som potensielle salgs- og eksportkanaler for bedrifter som vil satse i Kina.
- Denne distribusjonsmuligheten er enorm.  Jeg ble selv svært imponert over Alibaba da jeg i 2015 ble invitert inn for å se hvordan de har bygget opp selskapet sitt i Kina. Derfor er det også interessant og relevant når nettopp skalering av norske bedrifter er en av våre utfordringer, sier Krohn Traaseth.