Norsk motedesign presenterer seg i Japan

Norske fremadstormende motedesignere presenterer seg i dag for det japanske markedet. Norwegian Fashion Hub arrangerer sammen med Innovasjon Norge og den norske ambassade en mottakelse der hele bredden av japanske motejournalister er til stede. Det er også verdens yngste motemagasinredaktør, som er norsk

Alexander Helle i Norwegian Rain er blant de som viser fram egen kolleksjon i Tokyo.

Alexander Helle i Norwegian Rain er blant de som viser fram egen kolleksjon i Tokyo.

Foto: Innovasjon Norge

Norwegian Rain, Cathrine Hammel, Holzweiler og HAiKw/ er blant de fire norske merkevarene som nå presenterer seg for det japanske markedet. Dette markedet skiller seg ut ved å være svært åpent for å adaptere nye stiler og nye merkevarer, og det er mange som vil inn. For japanere er Norge den nye undergrunnen, noe eksotisk og spennende. Nå er norsk motedesign i en slik posisjon at de kan få oppmerksomhet.

- Japansk moteindustri er svært konkurransedyktig og kontinuerlig i bevegelse. Et slikt miljø åpner muligheter for nye motemerker, inkludert norske, som jobber med å få innpass i det japanske markedet. For å få til det er arenaer som denne svært verdifulle, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Samarbeid med bransjeaktører

For å være med på den internasjonale arenaen for klær, med flere kolleksjoner i året, nytter det ikke å sitte og vente på at ting skal skje. Innovasjon Norge mottok i årets budsjettforslag et historisk oppdrag fra Kulturdepartementet på nærmere 30 millioner kroner. Oppdraget skal bidra til vekst og verdiskaping innen kulturell og kreativ næring, og den nye satsingen gir Innovasjon Norge mulighet å hjelpe flere vekstkraftige, kreative bedrifter ut i nye markeder.

- Kreativ næring i Norge vokser sakte og sikkert, med design og mote i spissen. Vi er veldig glade for å ha fått et oppdrag som skal bidra til å løfte næringen videre, og ser frem til å igangsette tiltak i samarbeid med bransjeaktørene, sier Margit Klingen Daams, som leder satsingen i Innovasjon Norge.

Prestisje for norske merkevarer

Alle som nå viser sine kolleksjoner har etablert seg i Norge eller Skandinavia, med ønske om å skalere og ekspandere til nye markeder. Noen har allerede en større andel av sin portefølje ute enn hjemme. Skal en jobbe i det segmentet som våre merkevarer gjør, er en nødt til å satse ute, og da trenger en arenaer som denne til å nå ut.

- Dette arrangementet er summen av alle de som bidrar inn. Vi er på et veldig, veldig høyt nivå i fashion, både hva gjelder deltakere, presse og inspiratorer. Samtidig er de som kuraterer denne utstillingen blant de beste. Dette arrangementet har vi fått til gjennom eget nettverk, gjennom Innovasjon Norge, og gjennom ambassaden. Å delta her er prestisje også for merkevarene, sier Linda Refvik ved Norwegian Fashion Hub.

Cathrine Hammel
Cathrine Hammel er kjennetegnet ved en moderne skandinavisk minimalisme. (Foto: Innovasjon Norge)

Norwegian Fashion Hub er en motenæringsklynge i regi av Innovasjon Norge, SIVA og Forskningsrådet. Norwegian Fashion Hub jobber for å styrke utviklingen av norsk motedesignbransje til å bli en internasjonalt anerkjent merkevare.

Arrangementet «New Norwegian Way» har ambassadør Erling Rimestad som vert, som er med som viktig døråpner inn i det japanske motemiljøet.