Norske gründere perfeksjonerer pitchen på markedsføringskurs i New York

Andreas Engell fra skoprodusenten Gaitline er en av seks norske gründerselskaper som er i New York denne uken for å styrke sin markedsføringskompetanse og gjøre selskapet klart for internasjonalisering.

Fra venstre: Didrik Dimmen (Flowmotion), Oliver Koch (Uninite), Lars Flesland (Flowmotion), Christian Wierød (Uninite), Andreas Engell (GaitLine), Einar Myreng (Next Signal), Christoffer Riseng (Re...

Fra venstre: Didrik Dimmen (Flowmotion), Oliver Koch (Uninite), Lars Flesland (Flowmotion), Christian Wierød (Uninite), Andreas Engell (GaitLine), Einar Myreng (Next Signal), Christoffer Riseng (Requestify), Bjart Andersen (Sharebox), Laura Lewis (Requestify), Leif Arne Dalane (Sharebox), pluss Ola Forsstrom-Olsson og Tony Raposo fra Innovasjon Norges team i New York.

Foto: Innovasjon Norge

-Vi har så vidt startet på internasjonaliseringsprosessen, men vi vet at vi vil inn i USA. Det er noe av grunnen til at vi er her, selv om rådene man får i stor grad også er gjeldende i Europa og Asia, sier Andreas Engell. Han er en av gründerne bak skomerket Gateline, som har utviklet en helt ny såleteknologi.

Deltakerne søker internasjonal kompetanse 

/link/5340918a11954b10bef65b4eff0ab5c8.aspx

Leder for Entrepreneurial Marketing-programmet i New York, Ola Forsstrom-Olsson, i samtale med Andreas Engell.

Foto: Innovasjon Norge

Bedriftene som deltar på Entrepreneurial Marketing-programmet i New York jobber med alt fra sko til musikkapplikasjon, men felles for alle er at de ønsker å ta løsningen ut i verden.

-Det er mange perspektiver knyttet til en kommersialisering, og det å få noen av verdens fremste veiledere til å kvalitetssikre og forbedre strategien for kommersialisering er gull verdt, sier Engell.

Deltakerne får kurs i PR, merkevarebygging og digital markedsføring, samt skreddersydde en-til-en samtaler og hjelp til å utvikle sin forretningsmodell og salgsstrategi.  

Skreddersydd rådgivning

-Dette kurset gir bedriftene mulighet til å jobbe med sine handlingsplaner for internasjonal vekst. De får tilgang til verdensledende ekspertise og kunnskap som det er vanskelig å få på egen hånd, men det sentrale her for oss er å omsette dette til spesifikke mål, handling og gjennomføring. Derfor følger vi også opp bedriftene jevnlig i en 6-måneders periode etter New York, sier Ola Forsstrom-Olsson, som leder kurset i New York.

Programmet foregår både på Manhattan og i Brooklyn, og holdes på ulike lokasjoner hver dag. Bedriftene får på denne måten føle på det hektiske New York-livet, samtidig som de får sett ulike strøk i byen.  

/link/85eff617dc834e448392d27f27e7f240.aspx

Coach i PR og branding, Susan Lindner, i en-til-en-samtale med Andreas Engell.

Foto: Innovasjon Norge

-Det at du får jobbet med ditt eget case, med de beste folka i USA, er uhyre nyttig. Man får innspill på sitt case fra fageksperter med gode intensjoner. De vil deg vel, og hjelper deg med å forbedre konseptet ditt. Det er rett og slett en glimrende og helt unik mulighet. Og vibe’n i New York er helt fantastisk, sier Engell.

Pitchekurs med bratt læringskurve

Gjennom to uker blir bedriftene også drillet på pitching – sin egen presentasjon av produktet eller løsningen. Dette er viktig for å kunne selge seg inn til investorer og eventuelle samarbeidspartnere. Man snakker gjerne om en såkalt «heis-pitch", der du i løpet av en heistur skal klare å gjøre en person så nysgjerrig på idèen eller løsningen din at vedkommende vil ta kontakt med deg for å høre mer. På slutten av kurset vil bedriftene være i stand til å gi meget gode 5-minutters presentasjoner av sin egen løsning.

-Det er utrolig hvor stor utvikling det er på bedriftenes presentasjoner når du ser på den aller første presentasjonen på kick-off-arrangementet og på slutten av kurset. Det er store forbedringer på både fremføring og innhold, sier Forsstrom-Olsson. 

Etter en drøy uke ser Engell allerede resultater. -På kick-off’en vil jeg si at pitchen min var en 2-poenger. Den jeg hadde på pitch-treninga nå nettopp vil jeg gi en 8’er, sier han fornøyd.

Kurs i globalt entreprenørskap andre steder i verden

I tillegg til New York arrangeres Global Entrepreneurship-kurs i London, Boston, Silicon Valley og India. Felles for de alle er kursing i presentasjon, ulike typer målinger og måter å sette seg inn i kundens behov. Utover dette har de litt ulikt faglig fokus (se faktaboks).