Norske teknologiselskaper lærer markedsføring og salg i New York

New York er en viktig arena for teknologi-startup om dagen. Gjennom Innovasjon Norge har ni norske teknologigründere deltatt på et to-ukers program for å lære hvordan de kan lykkes med sin markedsføring i global konkurranse. 

Teknologigründere i New York for å bli bedre på markedsføring og salg.

Teknologigründere i New York for å bli bedre på markedsføring og salg.

Foto: Hege Barnes

- Programmet ga oss viktige innspill på hvordan vi kan bli bedre på markedskommunikasjon og salgsarbeid mot det amerikanske markedet, sier Grethe Hjetland fra Highsoft, som deltok på det to uker lange kurset. Vi har et klarere bilde på hvor viktig det er å følge med på endringene i markedet vi beveger oss i, særlig med tanke på konkurrenter og nye teknologier som kan utfordre oss, sier hun.

Programmet er lagt til New York fordi byen er en av de fremste i verden på ekspertise innenfor branding, salg og markedsføring.

Lærer av de beste

Deltakerne får kursing i ulike temaer innen salg, markedsføring og merkevarebygging for teknologigründere. Dette styrkes gjennom interaktive møter med erfarne bedriftsledere, bransjefolk, rådgivere og andre eksperter.

- Det er tilstedeværelsen i markedet og møtet med mennesker med erfaring og ekspertise som gjør opplevelsen så god. Og resultatet har vært bra. Flere firmaer har fått gode møter med både kunder, potensielle partnere og investorer, samt forsterket sitt budskap og kunnskapen om salgsutløsende tiltak, sier Hege Barnes, som leder New York-kontoret til Innovasjon Norge.

Innovasjon Norges New York-kontor er vertskap og tilrettelegger programmet, som er skreddersydd for teknologigründere med internasjonale ambisjoner og vekstpotensial.

- Det var nyttig å lære om businesskulturen i vårt største marked. Programmet var definitivt en døråpner for oss. Vi har møtt mange inspirerende og resurssterke mennesker som har gitt oss nyttige innspill, sier Hjetland fra Highsoft.

Inspirasjon og døråpner

- For meg var det utrolig lærerikt og inspirerende å delta på kurset. Vi fikk en unik mulighet til å møte bransjefolk og gründere som har lykkes med etableringer i USA, og vi har fått et kontaktnett i New York vi kan bygge på dersom det blir aktuelt med etablering i Statene, sier gründer i Beat, Linn Dyveke Wilberg.

De ni norske teknologifirmaene har møtt norske og utenlandske oppstartsselskaper som har lykkes, fått gode råd fra erfarne bransjefolk og ikke minst inspirasjon fra miljøet.

- I tillegg får de også styrket sine ferdigheter innen nettverks- og relasjonsbygging, gjennom deltagelse og presentasjoner på ulike «pitch sessions» med investorer samt «tech meet ups». Nettverksbygging er utrolig viktig, og for en global ekspansjon kan slike ferdigheter og kontakter være en viktig døråpner, sier Barnes fra Innovasjon Norge.

New York-programmet inngår i Innovasjon Norges satsing på globalt entreprenørskap, som bl.a. omfatter programmene TINC i Silicon Valley og Asia/Singapore, GET i Boston samt Business Bootcamps rundt omkring i Norge. Fellesnevneren er forretningsutvikling for oppstartsbedrifter med internasjonalt potensial og ambisjoner.

Disse norske bedriftene deltok på markedsføringsprogrammet i New York:
Highsoft
Cipio Easy Publish
dash
eSmart
Musicnodes.com
MuApps
Sales Club
Ravn Studio AS
Beat