Ny logo symboliserer endring

Denne logoen symboliserer neste generasjon Innovasjon Norge. Vi tør å tenke nytt, større og vi tør å ha store drømmer på vegne av oss selv og norsk næringsliv.

/link/2456327980964f629544bf8bbfca299e.jpg

- Vi ønsker å vise endringene i organisasjonen, og dette representerer den nye merkevaren Innovasjon Norge, sier Kristin Welle-Strand, ansvarlig for merkevareprosjektet. - Vi både effektiviserer og investerer for framtiden. De siste 10 årene har vi hatt samme merkevare. Nå ønsker vi å gå videre med en ny visuell profil.

Prosjektet har vært ledet av ansatte selv med god hjelp fra designbyrået Bleed, som også har jobbet med Telenor.no, Nationaltheateret, Djuice og den internasjonale Ibsenfestivalen.

- Vi har kanskje hatt noen assosiasjoner ved oss som vi ikke ønsker å være - tunge, byråkratiske og litt lite innovative. Så grunnlaget for den nye merkevaren er bygget på erfaringer fra de siste 10 årene, analyser, undersøkelser og ikke minst tilbakemeldinger og innspill fra kunder, næringslivet, samarbeidspartnere og kollegaer i Innovasjon Norge, sier hun.

Innspillene ga et bilde av hvordan organisasjonen blir oppfattet og hva som er ønsket retning framover. Alle innspill ble tatt med videre i designprosessen.

Climb Up!

Konseptet heter Climb Up! Det handler om å gå oppover, ett trinn, to trinn, uten å vite hvor bratt eller slakt det egentlig er, eller hvor langt det er til toppen. Det kan gå opp og ned, og noen ganger kan man faktisk snuble eller falle, men trinnene er der. Dette er inspirert av reisen til våre kunder.

Kristin Welle-Strand,  ansvarlig for merkevareprosjektet. Foto: Astrid Waller.

Kristin Welle-Strand,  ansvarlig for merkevareprosjektet. Foto: Astrid Waller.

Det handler også om å løfte - gründere, norsk næringsliv, Innovasjon Norge – og om å løfte sammen. - Vår nye logo representerer en fremtidsrettet organisasjon. Vi ønsker å fremstå som profesjonelle, effektive og nysgjerrige. Logoen er modig, direkte, sterk og emosjonell, forklarer Welle-Strand.

Flaggrød 

Vi har valgt den flaggrøde fargen til logoen. Det gir en sterk symboleffekt både nasjonalt og internasjonalt. Og det knytter organisasjonen tettere sammen- Innovasjon Norge, Visit Norge og Norges-profilen.

- Den røde fargen symboliserer handling, engasjement og ikke minst ønsket om å følge drømmer. Den uttrykker entusiasme, energi og glede, sier Welle-Strand.

Utviklingen av den nye profilen vår er nå ferdig, men jobben er langt i fra gjort. Dette vil gå over tid, og etter hvert vil dere se logoen på alle kontorene våre i hele Norge og over hele verden, overalt der vi er med og er til stede.