Offentlig lokalmat-satsning gir resultater

I over ti år har Innovasjon Norge og Matstreif vært pådrivere for økt produksjon av lokalmat. Nå følger dagligvarekjedene opp med større utvalg av lokalmat i butikkene. -Uten offentlig innsats ville ikke dette skjedd, sier landbruksdirektør i Innovasjon Norge, Inger Solberg.

Lokalmat med forankring i norske mattradisjoner vinner markedsandeler.

Lokalmat med forankring i norske mattradisjoner vinner markedsandeler.

Foto: Drinks of Norway

Når Matstreif feirer 10-årsjubileum denne uken, kan vi konstatere at interessen for lokalmat nærmest har eksplodert, både blant produsenter og forbrukere. Matstreif er Norges største matfestival. Hit kommer lokalmatprodusenter fra hele landet for å vise fram det ypperste av hva det norske matfatet har å by på. Festivalen har også blitt en etterspurt arena blant forbrukere i et marked som nå også dagligvaren griper fatt i.

Lokalmat øker mer enn annen mat

Lokalmat, definert som stedsegen smak og opprinnelse, blir stadig viktigere for forbrukerne. Det ser vi ikke minst på omsetningen i butikk. I fjor omsatte dagligvarehandelen lokalmat for 3 milliarder. Det var en økning på 8,4 prosent fra året før. Lokalmat hadde over dobbelt så stor omsetningsvekst som annen mat og drikke som kun lå på 3,6 prosent. Dette viser en undersøkelse av Nielsen Scantrack. Nordmenn er også i stadig større grad villige til å betale mer for lokalmat. Andelen som sier seg helt enige i at de er villig til å betale mer for norsk lokalmat har økt jevnt de siste årene, fra 56 prosent i 2009 til 67 prosent i 2013 (Spisefakta, Ipsos MMI 2014).

Ikke mulig uten offentlig innsats

Mens lokalmat fram til nå har vært lettest tilgjengelig på matmarkeder som Matstreif og Bondens Marked og i spesialbutikker, har også dagligvaren nå fått øynene opp for norske spesialprodukter. Norgesgruppen lanserer en stor lokalmatsatsning under Matstreif denne uka. Bredsortimentkjedene Meny og Ultra gjør plass til 400 lokalmatprodusenter i løpet av høsten.
Rema 1000 kunngjorde i forrige uke at de nå får en sterkere lokalmatprofil og egne lokalmatseksjoner. Ica jobber også med egen lokalmatsatsning.

- Det at Innovasjon Norge gjennom finansiering og bedriftsutvikling har satset på lokalmat, ser vi glimrende resultater av i dag. Uten offentlig innsats ville ikke forbrukerkreftene alene vært nok til å dra utviklingen. Handelen agerer nå takket være langsiktig oppmerksomhet og engasjement fra det offentlige, det har ført til at produsentene har turt å satse og at forbrukerne nå har fått et større matmangfold, mener landbruksdirektør i Innovasjon Norge, Inger Solberg.

At Innovasjon Norges markedsarbeid for å utvikle lokalmatområdet, har gitt gode resultater, konstaterte også landbruksminister Sylvi Listhaug under et møte med samarbeidsutvalget med selskapets eiere i mai.

- Ennå et stykke igjen

Egne støtteordninger til lokalmatsatning hos Innovasjon Norge startet i 2001. I dag er lokalmat en bred satsning hos selskapet der alle bedriftens tjenester tas i bruk for å utvikle vekstkraftige lokalmatbedrifter. Innovasjon Norges jobb med lokalmat gjenspeiles i utviklingen av Matstreif. Fra festivalens spede begynnelse i 2005 har antall utstillere økt fra 39 til 220 i år, og festivalområdet utvides nå fra Rådhusplassen til også å inkludere Tjuvholmen og Aker Brygge.
Antall besøkende har steget fra 70.000 til 160.000 personer i fjor.

- Matstreif arrangeres kun en gang i året. Det er derfor viktig at dagligvaren gjør lokalmat ordentlig tilgjengelig for forbrukerne. Det er gledelig at flere av kjedene nå satser større på lokalmat, men det er ennå et stykke igjen til vi er der vi bør være, sier Inger Solberg.

- Den økte interessen blant forbrukerne burde åpne øynene til alle kjedene i Norge for den spennende, flotte lokalmaten og drikken vi produserer i landet.

Lokaltmat de 10 siste årene

Totalomsetning av lokalmat i Norge var fire mrd i 2013. Det er en tredobling på ni år.

Tre mrd omsettes gjennom dagligvarenæringen (AC Nielsen). 1 mrd omsettes gjennom markeder, lokale utsalg og restauranter

Innovasjon Norge

  • 2001-2004: Mobilisering, matkompetanse, produktutvikling.
  • 2005-2008:Bedriftsetablering, forretningsutviklingskompetanse, markedsundersøkelser.
  • 2009-2013: Vekstsatsing, nettverk, mat og reiseliv, utvidet bruk av Innovasjon Norges generelle tjenester.
  • 2014-nå: Vi ser utvikling av regionalt samarbeid mellom mat, reiseliv, kultur og aktivitet (eks Røros og bærekraftprosjektet). Høy kvalitet på helhetlige opplevelser (Arenaprosjektet i Lofoten, Innovative opplevelser). Større fokus på profesjonelle vekstbedrifter både innen mat og reiseliv, og behov for markedskompetanse, prosessutvikling som kundereise og forretningsmodellering.

 

Kontakt

Kommunikasjonsrådgiver Siv Isabel Eide

Mobil: 932 45 247, epost: siv.isabel.eide@innovasjonnorge.no