100 millioner til utslippsfri transport på land og fremtidens digitaliserte energisystem

Nå gjentas suksessen med Pilot-E. Tre departementer legger til sammen 100 millioner kroner i potten og Innovasjon Norge, Enova og Forskningsrådet skal sørge for at hver eneste krone går til nye innovasjoner og miljøvennlig teknologi.

/link/ef011433fc2d4b97ac3cf6359b22af04.aspx
Foto: Thinkstock

Neste generasjon elektriske bil- og passasjerferjer og verdens første hydrogenferje. Det ble resultatet av første Pilot-E i 2016. I år er 100 millioner øremerket utslippsfri transport på land. Prosjektene kan for eksempel være innen godstransport, bygg- og anleggsdrift og kollektivtransport.

Også prosjekter innen digitalisering av energisystemer kan søke. Ifølge NVE er det planlagt investeringer på 140 milliarder kroner i energinettet fram til 2025.

- Vi må tenke grønnere, smartere og mer nyskapende. Målet er at norske bedrifter skal skape og selge flere bærekraftige løsninger. Det er bra for miljøet - og for næringslivet, sier næringsminister Monica Mæland.

Sømløst er vinn-vinn

/link/d74ee908f1434d2c9a13e01f913268e7.aspx

Inger Solberg, bærekraftdirektør i Innovasjon Norge

Foto: Agnete Brun

Finansieringstilbudet retter seg mot norsk næringsliv. 70 millioner kroner finansieres fra Forskningsrådets EnergiX-programmet og 30 millioner fra Innovasjon Norges Miljøteknologiordning. Enova bidrar med en fleksibel ramme og intensjon om å finansiere den første fullskala kommersielle anvendelsen. Finansierende departementer er Olje- og energidepartementet, Næringsdepartementet og Klima- og miljødepartementet.

- Ordningen ble lansert i fjor som et prøveprosjekt. Tema var løsninger for utslippsfri maritim transport og de fem prosjektene som kom gjennom nåløyet hadde et imponerende høyt nivå. Prosjektene sendte kun inn én søknad, fikk ett svar og er sikret oppfølging helt fram til kommersiell anvendelse. Vi så også at Pilot-E mobiliserte en rekke samarbeid på tvers av selskaper og teknologimiljøer. Et slikt sømløst prosjekt er vinn-vinn for alle parter - også oss i virkemiddelapparatet, sier Inger Solberg, bærekraftdirektør i Innovasjon Norge.

Disse ble Pilot-E prosjekter i 2016:

Pilot-E valgte ut fem prosjekter i fjor, blant annet en elektrisk hurtigbåt, eller sjøtrikk, helelektriske og selvkjørende ferjer og en batteridrevet sightseeingbåt:

•             Kongsberg Maritime AS – Autonom ferge
•             Wärtsila Norway AS – Urban water shuttle
•             Siemens AS – nullutslipp vedlikeholdsbåt for havvind-parker
•             Brødrene Aa AS – batteri sightseeingbåt
•             Fiskerstrand Holding AS – verdens første hydrogenferge