Vil investere i kreative bedrifter

16 investorer har valgt ut fem bedrifter som er med videre i det første investeringsprogrammet for kreativ næring.   

På tirsdag var de fem gründerbedriftene og statssekretær Bård Folke Fredriksen samlet til workshop i investorprogrammet for kreativ næring hos Innovasjon Norge.

På tirsdag var de fem gründerbedriftene og statssekretær Bård Folke Fredriksen samlet til workshop i investorprogrammet for kreativ næring hos Innovasjon Norge.

Foto: Innovasjon Norge

Programmet gjennomføres av Innovasjon Norge og Startup Norge på vegne av Kulturdepartmentet, og kobler investorer fra hele Norge med utvalgte gründerbedrifter med vekstpotensiale. Gjennom åtte samlinger får investorene lære hvordan man identifiserer og velger ut investeringsklare bedrifter, utfører selskapsgjennomgang, og fullfører en investering. Hver deltaker investerer minimum 50 000 kroner hver i vinnerbedriften.

-Tilgang til kapital og kompetanse er en av de største utfordringene for videre vekst i den kulturelle og kreative næringen. Idéene finnes, og dette programmet gir bedrifter innen kreativ næring tilgang til kompetent kapital, sa statssekretær Bård Folke Fredriksen da han deltok på samlingen for investorer og bedrifter hos Innovasjon Norge tirsdag.

Viser bredden i kreativ næring

Kreativ næring består av totalt 11 ulike bransjer - arkitektur, dataspill, design, film, litteratur, musikk, reklame, trykte medier, TV & radio, visuell kunst og utøvende kunst. De fem bedriftene som nå går videre i programmet er klesdesigneren Soohia, Bold Books, en selvbetjeningsløsning for bokutgivelser, Learnlink, en digital plattform for privatundervisning, Luado, en online møteplass for kjøp og salg av småjobber, og møbeldesignselskapet Ope.

-I verdenssammenheng er digitale kulturprodukter og -tjenester den største inntektskilden for den digitale økonomien. Samtidig har etterspørselen etter norsk kunst og kultur aldri vært større, noe som gir Norge en stor mulighet til økt eksport av norske løsninger og produkter. Kreative bedrifter som utnytter denne muligheten gjør det attraktivt for investorer å investere, og vil på sikt kunne bygge sterke norske bedrifter. Dette investorprogrammet bidrar forhåpentligvis til å gjøre den ferden litt enklere, sier Margit Klingen Daams i Innovasjon Norge.  

-Næringen er moden for investeringer  

Både erfarne og ferske investorer deltar i programmet, og flere har selv jobbet i oppstartselskaper.

-Her får vi servert noen av næringens mest spennende selskap på sølvfat. Svenske suksesser som Spotify og Skype bidrar til økt verdiskapning og flere arbeidsplasser, og i Norge er selskaper som Dirtybit og Villoid gode eksempler. Jeg tror vi vil se flere slike vekstbedrifter i Norge, der man kombinerer teknologi og innovasjon med kultur og kreativitet, og den utviklingen vil jeg bidra til, sier Henriette Wulff, investor og prosjektleder i reklame- og kommunikasjonsbyrået Superblaise.

De neste samlingene skal brukes til opplæring og videre utvikling, før vinnerbedriften kåres den 5. desember. Dette er de fem bedriftene som er med videre:

Soohia - Klesdesign som kombinerer norsk bundssøm med tradisjonelle teknikker fra Marokko og håndtverk fra Italia. Gründer: Anne Sofie Falkenaas. Oslo 
https://www.soohia.com 

Bold books  -  selvbetjeningsløsning for forfattere som ønsker å gå utenom tradisjonelle forlag.
Gründere: Kristin Over-Rein og Ole Kristian Rønningen. Akershus.
https://boldbooks.no/

Learnlink – online plattform for privatundervisning. 
Gründer: Jonas Ryen. Trondheim og Oslo
https://learnlink.no/

LUADO - Online møteplass for kjøp/salg av småjobber.
Gründer: Jarle Naustvik. Oslo
https://luado.no/

Ope –  modulært og bærekraftig møbeldesign.
Gründer: Lars Urheim. Rogaland.
http://www.opework.com/

Kontakt:

Kommunikasjonsrådgiver Julie Ryland. +47 48 11 19 75, julie.ryland@innovasjonnorge.no