Bærekraft gir konkurransekraft

Verden står overfor mange samfunnsutfordringer som må løses i samarbeid med næringslivet. Klimaendringer, ressursmangel og urbanisering forårsaker problemer må løses. Dette skaper muligheter for bedrifter som kan komme opp med de riktige løsningene.

Globalt er det stort fokus på ansvarlighet og bærekraft, og store internasjonale virksomheter stiller stadig strengere krav til sine underleverandører. Bedrifter som ikke tar inn bærekraft i sin forretningsmodell, vil ganske snart stå overfor et «kodak moment». Markedet for løsningen deres vil være utdatert.

Hva betyr dette? Vi mener at alle bedrifter er tjent med å tenke bærekraft i forretningsmodellen. Bedriften bør vurdere samfunns- og miljøeffekt i alle aspekter ved virksomheten. Det gjelder både verdiløftet, distribusjonskanaler, innsatsfaktorer og produksjonsmetoder. Bedriften har et aktivt forhold til både samfunn, miljø og økonomi i alt det de gjør.  Målet må være å score høyt både alle dimensjonene – ikke bare økonomisk overskudd.

Vi prioriterer bedrifter som satser på bærekraftige forretningsmodeller

Innovasjon Norge støtter opp om en bærekraftig omstilling i norsk næringsliv.  Vi har både finansiering og andre tjenester for bedrifter som satser på å løse klima- og miljøutfordringer.  Vi stiller krav om bærekraft i vurdering av alle finansieringssaker og vi prioriterer bedrifter som satser på bærekraftige forretningsmodeller i alle våre tjenester.
Les mer

Seks satsingsområder for Norge

Gjennom en omfattende strategiprosess kalt Drømmeløftet har Innovasjon Norge innhentet råd fra private og offentlige aktører om hvilken retning Norge bør velge for fremtidens næringsliv. Et klart råd er at Norge bør bli fremst i verden på utvikling og implementering av bærekraftige løsninger. Innovasjon Norge anbefaler at stat og kommune utformer krav og reguleringer for å få til en raskere utvikling av nye markeder for bærekraftige løsninger.

Dessuten må Norge sette en tydeligere retning og satse der vi har gode forutsetninger. Så langt har man identifisert seks sentrale mulighetsområder for vekst og verdiskaping, på tvers av eksisterende næringer og sektorinndeling, der norsk kompetanse, teknologi og råvarer møter verdens utfordringer og nye markedsmuligheter.  Innovasjon Norge anbefaler at disse seks mulighetsområdene gir en overordnet retning for ny norsk særstilling.

Mulighetsområder for norsk næringsliv:

 

Norsk gjødsel når nye markeder

/link/c52594bb84e0473a90e46c7d1c8480fb.aspx

Det slambaserte gjødselproduktet, Minorga, har de siste årene hatt stor suksess, både i Norge og Vietnam. I 2017 ble den ene av to eierbedrifter, HØST Verdien i avfall, kjøpt opp av det internasjonale selskapet, CAMBI AS. Nå står nye markeder for tur.

Ny blyfri teknologi gir store miljøgevinster

/link/a3c8bc1201d9472e83bf819b8623dd60.aspx

EU legger strenge restriksjoner på bruken av bly i elektroniske produkter. Derfor bestemte en gruppe norske forskere seg for å utvikle et mer miljøvennlig alternativ. Med midler fra Innovasjon Norge er Ceramic Powder Technology endelig klare for å skalere opp produksjonen til et industrielt nivå.

Biogassanlegg på Smøla kan redusere utslipp med 50 prosent

/link/913a6e7ade0e43f5b7ffdad3fb4e3a84.aspx

Avløpsrensing og slambehandling er i vinden som aldri før. Et norsk selskap som har gått i bresjen for utvikling av denne teknologien er Sterner AS sitt avdelingskontor i Porsgrunn. Med biogassanlegget på Smøla er målsetningen å halvere slamutslippet og sørge for langt enklere opphenting av fiskeavfall – som igjen har verdi som energiråstoff og næringstilskudd i andre sammenhenger.