Bærekraft gir konkurransekraft

Verden står overfor mange samfunnsutfordringer som må løses i samarbeid med næringslivet. Klimaendringer, ressursmangel og urbanisering forårsaker problemer må løses. Dette skaper muligheter for bedrifter som kan komme opp med de riktige løsningene.

Globalt er det stort fokus på ansvarlighet og bærekraft, og store internasjonale virksomheter stiller stadig strengere krav til sine underleverandører. Bedrifter som ikke tar inn bærekraft i sin forretningsmodell, vil ganske snart stå overfor et «kodak moment». Markedet for løsningen deres vil være utdatert.

Hva betyr dette? Vi mener at alle bedrifter er tjent med å tenke bærekraft i forretningsmodellen. Bedriften bør vurdere samfunns- og miljøeffekt i alle aspekter ved virksomheten. Det gjelder både verdiløftet, distribusjonskanaler, innsatsfaktorer og produksjonsmetoder. Bedriften har et aktivt forhold til både samfunn, miljø og økonomi i alt det de gjør.  Målet må være å score høyt både alle dimensjonene – ikke bare økonomisk overskudd.

Vi prioriterer bedrifter som satser på bærekraftige forretningsmodeller

Innovasjon Norge støtter opp om en bærekraftig omstilling i norsk næringsliv.  Vi har både finansiering og andre tjenester for bedrifter som satser på å løse klima- og miljøutfordringer.  Vi stiller krav om bærekraft i vurdering av alle finansieringssaker og vi prioriterer bedrifter som satser på bærekraftige forretningsmodeller i alle våre tjenester.
Les mer

Seks satsingsområder for Norge

Gjennom en omfattende strategiprosess kalt Drømmeløftet har Innovasjon Norge innhentet råd fra private og offentlige aktører om hvilken retning Norge bør velge for fremtidens næringsliv. Et klart råd er at Norge bør bli fremst i verden på utvikling og implementering av bærekraftige løsninger. Innovasjon Norge anbefaler at stat og kommune utformer krav og reguleringer for å få til en raskere utvikling av nye markeder for bærekraftige løsninger.

Dessuten må Norge sette en tydeligere retning og satse der vi har gode forutsetninger. Så langt har man identifisert seks sentrale mulighetsområder for vekst og verdiskaping, på tvers av eksisterende næringer og sektorinndeling, der norsk kompetanse, teknologi og råvarer møter verdens utfordringer og nye markedsmuligheter.  Innovasjon Norge anbefaler at disse seks mulighetsområdene gir en overordnet retning for ny norsk særstilling.

Mulighetsområder for norsk næringsliv:

 

Verdensledende på rensing av ballastvann

/link/d83fb337aca9406c9cde4454c9b08ff9.aspx

Optimarin har utviklet teknologi for ballastvann siden 1990-tallet, men nå står de foran et internasjonalt gjennombrudd. Med støtte fra Miljøteknologiordningen har selskapet utviklet teknologi som tilfredsstiller den amerikanske kystvaktens strenge krav. 

Borregaard

/link/61c44e35b4ed45e399b5651ba077cdc7.aspx

Borregaard produserer grønne kjemikalier og andregenerasjons biodrivstoff av biomasse fra tømmer. Produktene kan bidra til kraftig reduksjon i utslipp av klimagasser.

Ser lys framtid i solenergi

/link/d2f3c8248bf147928f66f596d970f31f.aspx

Med støtte fra Miljøteknologiordningen utvikler NorSun en helautomatisk produksjonslinje for silisiumwafere til solceller. Høy effektivitet og kvalitet gjør selskapets wafere attraktive for de mest krevende solcelleprodusentene i verden.

Klar for et steg mot Europa?

Leverer din bedrift løsninger innenfor området ren energi? Vurderer dere å satse mot Europa? Vi rekrutterer nå til et kompetanseprosjekt for energibedrifter som vil satse på det europeiske markedet.

Oppdag mulighetene i havvind - delta på Offshore Wind Energy 2017 i London

/link/251982212fc14249bbcae59db66a3e47.aspx

Offshore Wind Energy arrangeres av RenewableUK og WindEurope (tidl. EWEA) og er en sammenslåing av Global Offshore Wind som har vært arrangert av RenewableUk de siste 6 årene og EWEA Offshore. Messen ble sist arrangert i 2015 og samlet totalt 8 000 deltakere og 430 utstillere fra 50 land. Messen og konferansen samler produsenter, utviklere, investorer og sentrale beslutningstakere innenfor offshore vind-industrien i 3 dager med foredrag, bedriftsbesøk, nettverksmøter og B2B møter. 


Trenger du hjelp?

Har du spørsmål knyttet til Innovasjon Norges satsing på bærekraft og hva det betyr i praksis?