Hvilken rolle kan kreativ næring spille i omstillingen av Norge?

/link/936a881d008e4878b32458768af60ca7.aspx
Foto: Thinkstock

Informasjon

Oslo Innovasjon Norge, Akersgata 13, Oslo Påmeldingsfrist: 2017-03-06 23:59 Kontaktperson: Margit Klingen Daams 09.03.2017 08:30:00 09.03.2017 10:00:00 Europe/Oslo Hvilken rolle kan kreativ næring spille i omstillingen av Norge? Innovasjon Norge, Akersgata 13, Oslo Margit Klingen Daams Margit.Klingen.Daams@innovasjonnorge.no

Kreativ næring har fått mye oppmerksomhet både i EU og internasjonalt for å være en næring i betydelig vekst og for å ha en sysselsettingsvekst som er høyere enn andre næringer. Kreativ næring kan bidra til verdiskaping og sysselsetting i Norge også. Spesielt sysselsettingen blir interessant å følge i en robotisert fremtid. I tillegg er kreativ næring en betydelig innsatsfaktor i både reiseliv og i profilering av byer og nasjoner.

Kreative bransjer som design og reklame er i sitt vesen knyttet til andre næringer; du designer produkter og tjenester og du reklamerer for bedrifter i andre næringer. I et estetisert moderne samfunn, der stil og identitet er viktige faktorer i folks liv, har design blitt viktigere enn noen gang. I tillegg til å være en direkte innsatsfaktor i andre næringer, besitter kreativ næring er rekke kompetanser, ferdigheter og metoder, som med hell kan benyttes på mange ulike måter i andre næringer. Kreative bransjer kan med sin spisskompetanse og tankesett bidra til større mangfold i andre næringer, og «diversity matters» også i innovasjon og omstilling.

BI Centre for Creative Industries har spurt 500 ledere i norske bedrifter om følgende: 

- Hva mener norske bedriftsledere om kreativitet og betydningen av kreativitet framover?
- Hva kan og vil norsk næringsliv bruke kreativ næring til?
- Hvordan er status quo for norske bedrifters bruk av design og reklame, kompetanser og ferdigheter fra musikk, litteratur, film, spill og kunst m.m.?

Noen av hovedresultatene vil bli presentert og diskutert på dette frokostmøtet, der vi også diskuterer hvordan virkemiddelapparatet kan bidra til å øke omfanget og betydningen av kreative bransjer i øvrig næringsliv.

Program:

08:30 Registrering med kaffe og noe søtt
08:40 Velkommen ved administrerende direktør Anita Krohn Traaseth, Innovasjon Norge
08:45 Kulturminister Linda Hofstad Helleland, Kulturdepartementet
08:50
Statssekretær Dilek Ayhan, Nærings og fiskeridepartementet
08:55
Innlegg av professor Anne-Britt Gran, BI Centre for Creative Industries
09:40 Moderert debatt med innspill fra Abelia, Innovasjon Norge m.fl.
10:00 Slutt