Slik lager du forretningsmodell

Skal du bringe en ny ide til markedet for første gang, må du ha tenkt gjennom hele forretningsløpet. Du trenger en forretningsmodell.

Mens forretningsideen beskriver hva bedriften din skal gjøre, beskriver forretningsmodellen hvordan bedriften skal gjennomføre det i praksis.

Forretningsmodellen skal svare på spørsmål som:

  • Hva skal du levere?
  • Hvem er kunden?
  • Hvem er venner og konkurrenter?
  • Hvordan skal du selge?
  • Hvordan skal du ta betalt?
  • Hvordan skal du levere?

Forretningsmodellen kommer først

Vi anbefaler at du starter med å lage en forretningsmodell i stedet for å begynne med forretningsplanen. Diskuter forretningsmodellen med både medarbeiderne dine og oss i Innovasjon Norge.

Banken, potensielle investorer og offentlige støttespillere vil forlange at du har en gjennomtenkt forretningsmodell før du kan få finansiering og annen støtte.

Slik lager du en forretningsmodell

Det finnes mange fremgangsmåter for å lage forretningsmodeller. Her er en metode vi har god erfaring med.

Business Model Canvas-metoden

Business Model Canvas, ofte kalt Osterwalder-modellen, består av 9 byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader.

Denne videoen viser hvordan du lager en forretningsmodell etter Business Model Canvas metoden: 

 

Last ned og skriv ut
Mal: Business Model Canvas (.pptx)

Samme hvilken av metodene du bruker er det viktig å diskutere forretningsmodellen med  nøkkelmedarbeidere eller eksterne i flere omganger. Slik avdekker du styrker og svakheter med modellen din, og får et bedre grunnlag for å skape en lønnsom bedrift.

Forretningsmodellen skal fungere både dokumentasjon og skal være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap. Vurder, revidér og oppdater forretningsmodellen hyppig.

Ring oss

Nå kan du ringe Innovasjon Norge sin Gründertelefon og diskutere idéen din med oss. Våre erfarne rådgivere kan hjelpe deg videre i prosessen med å utvikle forretningsidéen.

Alt du sier til oss er konfidensielt.

Telefonen er åpen mellom 9.00-15.00 mandag til fredag.
Tjenesten er gratis. Ringer du fra fasttelefon i Norge, er telefonsamtalen gratis.

Utenom åpningstiden og telefonen stengt? Fyll ut vårt kontaktskjema, så hører du snart fra oss!

 
800 50 789 09.00 - 15.00 (man-fre)