Norske spillgründere skal erobre verden

Åtte norske spillselskap er plukket ut til å delta i Spill ut i verden programmet. 10 millioner kroner fra Kulturdepartementet og Innovasjon Norge er øremerket programmet som skal bidra til økt eksport av norske dataspill.

Denne fornøyde gjengen er plukket ut til å bli med på det skreddersydde kompetanseprogrammet Spill ut i verden som skal bidra til økt eksport av norske dataspill. 

Denne fornøyde gjengen er plukket ut til å bli med på det skreddersydde kompetanseprogrammet Spill ut i verden som skal bidra til økt eksport av norske dataspill. 

Foto: Innovasjon Norge

Toppsjiktet av norsk spillbransje var til stede da Spill ut i verden hadde oppstartsmøte onsdag denne uken på Filmens Hus. 28 gründerbedrifter hadde søkt om å bli med på programmet, 13 kom videre til pitch for ekspertpanelet og åtte ble tatt ut som deltakere etter en hard konkurranse. De åtte bedriftene er Dirtybit, D-Pad Studio, Krillbite, Megapop, Red Thread Games, Rock Pocket Games, Snow Castle Games og Turbo Tape Games.

- Dette er en milepæl! Dataspill er en bransje i enorm vekst. Nå har vi endelig mulighet til å bistå enda flere gründere til å prøve seg i det globale markedet, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge. 

Margit Klingen Daams, ansvarlig for kulturell og kreativ næring i Innovasjon Norge.

Margit Klingen Daams, ansvarlig for kulturell og kreativ næring i Innovasjon Norge.

Foto: Innovasjon Norge

Svar på bransjens utfordringer

Programmet er en pilot og et samarbeid mellom Kulturdepartementet, Norsk filminstitutt og Innovasjon Norge.  Kulturdepartementet og Innovasjon Norge bidrar hver med fem millioner kroner. Spill ut i verden har som mål å svare på bransjens utfordringer og er et resultat av innspill gjennom Drømmeløftet kultur, hvor det uttalte behovet var et økt tilbud i vekstfasen bestående av kompetanse og kapital. Pilotprogrammet er helt unikt i sin form hvor bedriftene får både penger og muligheten til å være med på å skreddersy kompetanseinnholdet i nært samarbeid med virkemiddelapparatet.

- Viktige faktorer i arbeidet videre blir å bygge et miljø rundt bedriftene og bidra til profesjonell gjennomføring av bedriftenes eksportstrategi, slik at bedriftene får et større fotavtrykk internasjonalt, forteller Margit Klingen Daams, ansvarlig for kulturell og kreativ næring i Innovasjon Norge.

Skaper vekst i kulturell og kreativ næring

Norsk spill- og multimedia-leverandør-forening (NSM) har målt salget av dataspill i Norge siden 2003. Veksten har vært formidabel.  Mens det i 2004 ble rapportert en omsetning av dataspill på 375 millioner kroner viser NSMs egne tall at vi handlet spill for 1,93 milliarder kroner i 2014.

- Potensialet for norske spill er stort, men Norge har mye å gå på. Spill ut i verden er derfor et viktig grep og et skritt i riktig retning for å få skape vekst innen kulturell og kreativ næring, samt bygge en bransjekultur og et nettverk for kompetansedeling. Vi gleder oss til fortsettelsen og til å se et økende antall spillbedrifter gjøre internasjonal suksess, sier Margit Klingen Daams.