Prisdryss til «Spill ut i Verden»-gründere

D-Pad Studio, Dirtybit og Red Thread Games vant stort under helgens kåring Spillprisen 2016. Den 25. januar drar selskapene til Stockholm for å møte svensk spillbransje. Turen er del av programmet «Spill ut i verden» som skal gi økt eksport. 

Under Spillprisen 2016 vant «Owlboy» fra D-Pad Studio beste spill, beste visuelle uttrykk og beste spilldesign.

Under Spillprisen 2016 vant «Owlboy» fra D-Pad Studio beste spill, beste visuelle uttrykk og beste spilldesign.

Foto: Foto: D-Pad Studio.

- Vi er stolte over D-Pad, Dirtybit og Red Thread som fikk velfortjent hyllest under Spillprisen 2016. Gründerne har jobbet strategisk for å bygge selskap og ta markedsandeler globalt. De er med på å styrke den norske spillbransjen og er gode eksempler på hvordan den kreative næringen kan bidra til å skape arbeidsplasser og gi økt verdiskapning i Norge, sier Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.

Under Spillprisen 2016 delte den norske spillbransjen ut priser til fjorårets beste spill. Spillet «Owlboy» fra D-Pad Studio i Bergen vant både beste spill, beste visuelle uttrykk og beste spilldesign. «Fun Run Arena Multiplayer Race» fra Dirtybit fikk prisen for beste teknologi , og Red Thread Games vant beste lyd med «Drømmefall: Kapitler». Snow Castle ble nominert i flere kategorier med spillet «Earthlock Festival of Magic».

 

/contentassets/1e8cb4fc0c294d1589e06938bcb05f68/spill-ut-i-verden-gruppa_640.jpg?width=1168

Åtte norske spillselskaper drar til Stockholm den 25. januar for å lære av svenskene. Turen er del av kompetanseprogrammet «Spill ut i verden» som skal bidra til økt eksport av norske dataspill. 

Foto: Innovasjon Norge

Internasjonale fotavtrykk

Den 25. januar skal D-Pad Studio, Dirtybit, Read Thread Games, Snow Castle og fire andre norske spillselskaper til Stockholm for å møte svensk spillbransje. De åtte bedriftene vant i fjor konkurransen om å delta i «Spill ut i verden».  10 millioner kroner fra Kulturdepartementet og Innovasjon Norge er øremerket programmet som skal bidra til profesjonalisering av selskapenes eksportstrategi, slik at de kan skape større fotavtrykk internasjonalt.  I Stockholm skal den norske delegasjonen besøke anerkjente svenske spillselskap, investorer og hubber.

/contentassets/4f7065cec22d4161af9de7ad1ae93fe1/margit-klingen-daams-liten---foto-iffit-qureshi_640.jpg?width=1168

Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.

Foto: Iffit Qureshi. Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.

- Målet med turen er å bygge kompetanse mellom de nordiske landene og  lære hvordan Sverige har klart å utvikle så dyktige spillbedrifter og hvordan de jobber strategisk med eksport.  «Spill ut i verden»-programmet er viktig for å bygge bransjekultur, nettverk for kompetansedeling både nasjonalt og internasjonalt, samt skape vekst, sier Margit Klingen Daams.

Enormt potensial

Innovasjon Norge har pekt ut kreativ næring som et av seks områder hvor Norge har konkurransefortrinn og får historiske 30 millioner kroner fra Kulturdepartementet til å utvikle næringen. Den nye satsingen skal løfte norske talenter og hjelpe flere vekstkraftige, kulturbaserte bedrifter over hele landet. Kulturell og kreativ næring er en av verdens største industrier,  men i Norge er næringen fremdeles liten.

- Den internasjonale interessen for nordisk og norske kulturprodukter- og tjenester er økende, men Norge har i mindre grad enn våre nordiske naboer klart å kapitalisere på utviklingen. Økt vekst og mer eksport i den kulturelle og kreative næringen vil styrke næringen og bidra til å bedre utnytte det enorme potensialet, sier Margit Klingen Daams.

For spørsmål, vennligst kontakt:

Margit Klingen Daams
E-post: Margit.Klingen.Daams@innovasjonnorge.no