Vil ta flere norske spill ut i verden

Potensialet for eksport av norske spill er større enn det som tas ut i dag – og nå skal 10 millioner ferske kroner og et skreddersydd opplegg løfte flere norske spillselskaper opp og ut i verden.

Fra spillet Among the Sleep fra Krillbite Studio .

Fra spillet Among the Sleep fra Krillbite Studio.

Foto: Krillbite Studio

Norsk spillbransje omsatte i 2014 for om lag 330 millioner kroner, hvorav cirka 90 prosent er inntekter fra det internasjonale markedet. I 2014 var det 136 norske spillselskap som kunne melde inn en omsetning fra noen hundre tusen til nærmere 100 millioner. Bransjen i Norge vokser og potensialet for eksport av norske spill er større enn det som tas ut i dag.

Anita Krohn Traaseth.

Anita Krohn Traaseth.

Foto: Agnete Brun/Innovasjon Norge
Nå har Kulturdepartementet, Innovasjon Norge og Norsk filminstitutt sammen lansert pilotprogrammet «Spill ut i verden». 10 millioner kroner er dermed øremerket et skreddersydd, eksportrettet program for norske spill.

- Det finnes spillselskaper i nesten alle regioner av Norge, og flere sterke miljøer både på Hamar, i Trondheim, Bergen, Tromsø og Oslo. Dette er et fantastisk utgangspunkt for å se flere suksessrike norske spillselskaper hevde seg internasjonalt fremover, sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge. 

Spill større enn film

Spill er født globale og norske spillselskaper må se utenfor Norge. I USA sysselsetter spillindustrien 146 000 personer og allerede i 2012 var omsetningen i den globale spillindustrien høyere enn i filmindustrien, og den har for lengst passert musikkindustrien og bokindustrien. I den tøffe konkurransen med et verdensmarked er det viktig å fokusere på hva som er unikt ved norsk spillbransje.

- Målsetningen for fremtiden bør være å gå fra en næring til en industri. Vi har allerede en bredde av spill i Norge og en bredde av bedrifter, og derfor et godt potensiale for å vokse. Det finnes mange spillutviklere i Norge, men for få jobber med salg og markedsføring - og dette er en nøkkel for å bygge en sterkere bransje, mener Krohn Traaseth.

Flaggskipprogram

Bransjen har selv meldt fra om at det er behov for både kapital og kompetanse, og spesielt rettet mot internasjonalisering, og nettopp derfor kom ideen til et eget eksportprogram. Spill ut i verden er et unikt program i sin form, spesielt fordi det både tar for seg kapital og kompetanseutfordringen, og samtidig igangsetter arbeidet med å bygge et økosystem for bransjen.

- Spill ut i verden er et flaggskipprogram, og siden dette er en pilot ønsker vi å favne fler typer spillselskap. Vi ser derfor etter en variasjon i både sjanger og fase. Bedriftene kan ha et spill under utvikling, være lanseringsklare eller ha et ferdig utviklet spill som skal lanseres innen en fastlagt tid, eller i et nytt marked. Vi ser også etter bedrifter med og uten internasjonal erfaring, forteller leder av programmet Margit Klingen Daams i Innovasjon Norge.

Anette Ståløy fra Dirty Bit (t.v.) og Natascha Röösli fra Rock Pocket Games (t.h.) deltok på lanseringen av Spill ut i verden denne uken, sammen med kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Anette Ståløy fra Dirty Bit (t.v.) og Natascha Röösli fra Rock Pocket Games (t.h.) deltok på lanseringen av Spill ut i verden denne uken, sammen med kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Foto: Ketil Frøland

På lanseringen var Kulturminister Linda Hofstad Helleland og direktøren for Norsk Filminstitutt Sindre Guldvog tilstede, sammen med administrerende direktør Anita Krohn Traaseth. To representanter fra spillbransjen hadde egne innlegg. Anette Ståløy fra Dirty Bit fortalte om suksessen med Fun Run, som med sin Fun Run 2 har oppnådd hele 75 millioner nedlastninger, og nådde topplisten på AppStore USA.

- Rundt 1000 nye spill lanseres i AppStore hver eneste dag fortalte Ståløy, - og gode støtteordninger er avgjørende for å lykkes. 

Natascha Röösli fra Rock Pocket Games har hatt stor suksess med spillet Shiftlings, som startet med en pitch på Norsk filminstitutts NM i Gameplay, og endte med et samarbeid med selskapet Sierra Activision. 

- Shiftlings hadde ikke vært mulig uten støtte fra Norsk filminstitutt og Innovasjon Norge, sa hun. Röösli avsluttet med å minne om at den største utfordringen internasjonalt er markedsføringen av spill i et marked med meget stor konkurranse.

Frist for å søke om å bli en del av pilotprogrammet, er i mars og utlyses i nærmeste framtid. Programmet avsluttes og evalueres etter GDC mars 2017.