Partnere

MATSTREIF 7. - 8. sept. 2018. 10.00 -19.00 Rådhusplassen

FlickrFacebookInstagram 

Matmerk 

Matmerk er en uavhengig stiftelse som skal bidra til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon. De gjør det lett å finne de beste lokale mat- og drikkeproduktene i butikken,

De gjør det også lett for innkjøpere å finne lokalmaten de vil tilby sine kunder og vi lærer opp lokale mat- og drikkeprodusenter til å bli enda bedre.

Mange av deres merkebrukere stiller i lokalmatteltet under MATSTREIF hvert år. For Matmerk og dem er dette et viktig utstillingsvindu og en samarbeids- og læringsarena. For Matmerk er MATSTREIF ikke bare et utstillingsvindu for våres merkeordninger, det er også et viktig tiltak i vår strategi for å utvikle det beste lokalmatlaget i Norge. Det gjør vi gjennom å fremme kompetanseoverføring og samarbeid mellom deres merkebrukere. 

Skal forbrukerne finne den lokale maten må den være tilgjengelig  i butikk og på hoteller og restauranter. Matmerk lanserte i 2016 lokalmat.no, en nasjonal oversikt over lokal mat og drikke, der profesjonelle innkjøpere kan finne det produktet de har lyst å tilby sine kunder. Med over 750 produkter og 360 produsenter er dette nå den største oversikten over lokal mat og drikke i Norge. Sjekk den gjerne ut ved å gå inn på www.lokalmat.no"

MENY

MENY er Norges største utvalgskjede med 200 butikker. Deres mål er å spre matglede gjennom et fristende utvalg av de beste råvarene Norge kan by på.

I 2014 bestemte de seg for å satse stort på lokalmat og knyttet til seg hele 350 små og store produsenter og med over 1000 unike produkter. To år etter er de oppe i 450 produsenter og kan nå tilby mer enn 2000 produkter. Etter at de bestemte seg for å bli best på lokalmat har de hatt en eventyrlig omsetningsvekst på nesten 80 prosent.

I Meny kaller de lokalmat for matskatter. MENY-lauget, som består av kokker og fagfolk, jakter hele tiden på nye og unike matskatter landet rundt. Denne lidenskapen har åpnet dører for mang en lokalmatprodusent og ikke minst gitt kundene nye og gode smaksopplevelser. Målet er ikke å ha flest mulig produkter, men å hele tiden få frem nye og unike smaker med lokal forankring og historie.

Vi vet at vi har kunder som er mer enn middels opptatt av mat og satsingen har vist oss at kundene gjerne vil kjøpe mat med en lokal historie enten det er fra eget hjemsted eller fra et annet sted i det langstrakte landet vårt. Muligheten til å få kjøpt pinnekjøtt fra Hallingskarvet, spekeskinke fra Tynset eller øl fra Vestfold, har vist seg å være viktig for våre kunder.

SALMA

Det er ikke SALMA hvilken burger du velger – kom på Matstreif og prøv nyheten SALMABRG, en burger av ren fersk SALMA laks.

BONDEN MARKED 

På Bondens marked kan du kjøpe mat direkte fra produsenten. Produktene du kan få kjøpt vil variere gjennom sesongen og fra marked til marked. Som oftest vil du finne oster, økologisk kjøtt, fisk og vilt, bakervarer, honning, frukt, bær og grønnsaker. Kjøttet kommer fra egne dyr eller dyr i lokalmiljøet, bærene er høstet selv og brødene bakt i egen ovn. 

Bondens marked har som mål at maten skal være så kortreist som mulig. Vi ser på økologisk landbruk som en viktig lærings- og utprøvingsarena for mer bærekraftige produksjonsmetoder. Bondens marked tar avstand fra bruk av dagens genmodifiserte organismer (GMO) i både mat og fôr. Bondens marked

Electrolux

"Som en av verdens største hvitevareselskap og foretrukket leverandør til nesten 50% av alle Michelin restaurantene i Europa har Electrolux en unik kunnskap om hvilke krav som stilles til noen av verdens beste kjøkken. Kunnskap og inspirasjon hentet fra våre profesjonelle kunder videreføres i utviklingen av selskapets produkter til hjemmemarkedet. Slik kan våre forbrukere selv få de beste hjelpemidler til å bli mesterkokker på eget kjøkken."

Følg oss på FlickrFacebookInstagram