Partnere

FlickrFacebookInstagram 

22. - 23. sept. 10:00 - 19:00 Rådhusplassen & Kontraskjæret

 

Matmerk 

"Matmerk er en uavhengig stiftelse som skal bidra til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon. Vi gjør det lett å finne de beste lokale mat- og drikkeproduktene i butikken, Vi gjør det lett for innkjøpere å finne lokalmaten de vil tilby sine kunder og vi lærer opp lokale mat- og drikkeprodusenter til å bli enda bedre.

40 av våres merkebrukere stiller i lokalmatteltet under MATSTREIF hvert år. For Matmerk og dem er dette et viktig utstillingsvindu og en samarbeids- og læringsarena. Dere merkebrukere får møtt interesserte kunder direkte, og de får snakket med hverandre og utviklet enda bedre samarbeid seg imellom. For Matmerk er MATSTREIF ikke bare et utstillingsvindu for våres merkeordninger, det er også et viktig tiltak i vår strategi for å utvikle det beste lokalmatlaget i Norge. Det gjør vi gjennom å fremme kompetanseoverføring og samarbeid mellom deres merkebrukere. 

Våres viktigste kvalitetsmerkeordning er Spesialitet – unik smak. Den gjør det lett for forbrukeren å finne norskprodusert mat og drikke, basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskrifter og laget av stolte fagfolk. I dag er det over 300 mat- og drikkeprodukter som har klart å få hedersmerket Spesialitet. Det får de først etter at en uavhengig fagjury har vurdert produktene deres. Kjennskapen til merket er på 16 % hos forbrukeren, og den er stigende. Dette er den største merkeordningen for lokal mat og drikke i Norge.

For å profesjonalisere de små lokalmatprodusenter driver Matmerk en utstrakt kurs- og kompetanseoverføring. Deres faglige rådgivere besøker flere titalls bedrifter i året. For å gjøre dem enda bedre og får flere lokale matprodukter ut på markedet.

Skal forbrukerne finne den lokale maten må den være tilgjengelig  i butikk og på hoteller og restauranter. Matmerk lanserte i 2016 lokalmat.no, en nasjonal oversikt over lokal mat og drikke, der profesjonelle innkjøpere kan finne det produktet de har lyst å tilby sine kunder. Med over 750 produkter og 360 produsenter er dette nå den største oversikten over lokal mat og drikke i Norge. Sjekk den gjerne ut ved å gå inn på www.lokalmat.no"

MENY

"MENY er Norges største utvalgskjede med 200 butikker. Vårt mål er spre matglede gjennom et fristende utvalg av de beste råvarene Norge kan by på.

I 2014 bestemte vi oss for å satse stort på lokalmat og knyttet til oss hele 350 små og store produsenter og med over 1000 unike produkter. To år etter er vi oppe i 450 produsenter og kan nå tilby mer enn 2000 produkter. Etter at vi bestemte oss for å bli best på lokalmat har vi hatt en eventyrlig omsetningsvekst på nesten 80 prosent.

I Meny kaller vi lokalmat for matskatter. MENY-lauget, som består av kokker og fagfolk, jakter hele tiden på nye og unike matskatter landet rundt. Denne lidenskapen har åpnet dører for mang en lokalmatprodusent og ikke minst gitt kundene nye og gode smaksopplevelser. Målet er ikke å ha flest mulig produkter, men å hele tiden få frem nye og unike smaker med lokal forankring og historie.

Vi vet at vi har kunder som er mer enn middels opptatt av mat og satsingen har vist oss at kundene gjerne vil kjøpe mat med en lokal historie enten det er fra eget hjemsted eller fra et annet sted i det langstrakte landet vårt. Muligheten til å få kjøpt pinnekjøtt fra Hallingskarvet, spekeskinke fra Tynset eller øl fra Vestfold, har vist seg å være viktig for våre kunder.

I MENY mener vi alvor når vi satser på lokalmat. Vi ønsker å selge den beste maten Norge kan by på. Samtidig er vi opptatt av å ta vare på de rike norske mattradisjonene og være med å støtte opp om kreative matgründere og bønder. Lykkes produsentene, lykkes også vi!

I år utvider vi satsingen vår med å dele ut et Matskatt stipend til en av våre unike produsenter. Denne våren har vi invitert 11 av våre unike matleverandører fra Finnmark Rein i nord, til Fjellgarden Hovden i sør til å søke om midler til å utvikle sine produkter. Vinneren blir kåret på Matstreif og den heldige og dyktige produsenten får 500 000 kroner som skal brukes på produktutvikling eller andre tiltak som kan skape vekst og levedyktige arbeidsplasser.

Vi heier på norske bønder og matprodusenter. Ikke fordi vi er spesielt snille eller greie, men fordi vi elsker god norsk mat med en lokal historie."

SALMA

 

"Ti år med innovasjon og kvalitet. I ti år har SALMA levert laks av ypperste kvalitet, og det er vi svært stolte av. I all hovedsak er det mennesker som foreldre SALMA, og ikke maskiner. Det gjør produktet vårt til et førsteklasses norsk håndverk. Vi var først ute med å produsere lakseloin med sashimikvalitet, og vi er en pådriver for innovasjon i sjømatnæringen. SALMA produserer av den familieeide bedriften Bremnes Seashore som legger sin stolthet i å foredle et norsk kvalitetsprodukt i verdensklasse.

 

SALMA – gjør det enkelt å spise fisk. De aller fleste barn liker fisk, og laks spesielt. Men i en hektisk hverdag er det utfordrende å lage gode, enkle og raske fiskemåltider, som hele familien liker. Det vil vi gjøre noe med! Vår erfaring er at stadig flere barn elsker sushi og sashimi - med rå laks, og til dette passer SALMA perfekt! En fersk undersøkelse viser at barn i Oslo og Akershus faktisk har denne typen mat som sin favorittrett - like populært som pølser, og mer populært enn hamburgere! På Matstreif i år vil vi inspirere med enkle lakseoppskrifter, både rå og varmebehandlet. Oppskriftene har vi kommet frem til i samarbeid med Ina-Janine Johnsen, også kjent som matbloggeren ”Mat på bordet” som sammen med 5 barn i alderen 5-11 år har hun smakt seg frem til kombinasjoner og retter som barn elsker! Se salma.no for mer inspirasjon."

BONDEN MARKED 

På Bondens marked kan du kjøpe mat direkte fra produsenten. Produktene du kan få kjøpt vil variere gjennom sesongen og fra marked til marked. Som oftest vil du finne oster, økologisk kjøtt, fisk og vilt, bakervarer, honning, frukt, bær og grønnsaker. Kjøttet kommer fra egne dyr eller dyr i lokalmiljøet, bærene er høstet selv og brødene bakt i egen ovn. 

Bondens marked har som mål at maten skal være så kortreist som mulig. Vi ser på økologisk landbruk som en viktig lærings- og utprøvingsarena for mer bærekraftige produksjonsmetoder. Bondens marked tar avstand fra bruk av dagens genmodifiserte organismer (GMO) i både mat og fôr. Bondens marked

Electrolux

"Som en av verdens største hvitevareselskap og foretrukket leverandør til nesten 50% av alle Michelin restaurantene i Europa har Electrolux en unik kunnskap om hvilke krav som stilles til noen av verdens beste kjøkken. Kunnskap og inspirasjon hentet fra våre profesjonelle kunder videreføres i utviklingen av selskapets produkter til hjemmemarkedet. Slik kan våre forbrukere selv få de beste hjelpemidler til å bli mesterkokker på eget kjøkken."

Følg oss på FACEBOOKINSTAGRAMFLICKR