Merket for bærekraftig reisemål

Dette merket kan ditt reisemål bruke som kvalitetsstempel i markedsføring og omdømmebygging. Prosessen krever innsats, men vi hjelper til.

Merket gir reisemålet ditt mange fordeler når turistene skal velge. Prosessen fram til merking krever mye, men vi hjelper til.  Foto: Erik Jørgensen, Gaby Bohle.

Merket gir reisemålet ditt mange fordeler når turistene skal velge. Prosessen fram til merking krever mye, men vi hjelper til. Foto: Erik Jørgensen, Gaby Bohle.

Med merket blir reisemålet mer attraktivt: Det gir troverdighet hos turistene og kan skape stort engasjement i lokalmiljøet.

Merket gir fordeler

De første reisemålene som kan dokumentere og levere bærekraftige tiltak og opplevelser, vil ha et konkurransefortrinn i kampen om å vinne bevisste turister.

Dermed kan du få en rekke fordeler. Du kan få verktøy og drahjelp til å iverksette nye tiltak, du kan synliggjøre de grepene du allerede har tatt og du kan få hjelp med kommunikasjon og profilering. Når du tar ansvar, skaper du engasjement og skaffer deg en fordel i kampen om de bevisste turistene.

Bærekraft blir viktigere og viktigere

Senere – om noen år – kan dokumentert bærekraft bli et minstekrav for i det hele tatt å bli vurdert som kvalitetsreisemål.

Begge deler gir god grunn til å sette i gang arbeidet med å bli godkjent for Merket for bærekraftig reisemål her og nå.

Distriktskontorene hjelper deg

Det er distriktskontorene som følger opp reisemålene. Ta kontakt med den som hjelper reiselivet ved ditt distriktskontor for å komme i gang.

Godkjente veiledere i bærekraftig reisemål

Ønsker du merket for bærekraftig reisemål? Disse prosessveiledere hjelper deg på veien.

Vi anbefaler at destinasjonene knytter til seg en veileder så tidlig som mulig i arbeidet med utviklingen av bærekraftig reisemål, da dette er en sentral støttefunksjon for lokale prosjektledere.

Følgende prosessveiledere har gjennomgått Innovasjon Norges prosessveilederkurs. De kjenner standarden knyttet til ordningen, nødvendig arbeidsprosess, verktøy og maler, og kravene som stilles til dokumentasjon. De er også kurset i Hviteboka - prosess for reisemålsutvikling.

Bedrift Rådgiver Sted
2469 Reiselivsutvikling AS Trond Amland Nesttun
2469 Reiselivsutvikling AS Anniken Enger Oslo
2469 Reiselivsutvikling AS Børre Berglund Son
Bedriftskompetanse AS Bjørg Alvestad  Hammerfest
Bedriftskompetanse AS Tore Johnsen  Tromsø
Drivkraften as Ingrid Solberg Sætre Halden
Drivkraften as Åse Gustavsen Halden
HeB Consulting AS Ingebjørg Boye Hamar
Innovasjon Norge Troms Ann Kristin Gjelsten Tromsø
Jøraandstad Consulting AS Steinar Jøraandstad Svolvær
Knut Fossgard Knut Fossgard Oslo
Lillehammer Kunnskapspark Ole A. Smidesang Lillehammer
Lone Lamark AS Lone Lamark Bø i Vesterålen
Mimir AS  Magnus Mackay Larvik
Mimir AS  Torill Olsson Oslo
Morten Torp Reiselivsutvikling Morten Torp Moss
Norsk Turistutvikling AS Kjell O Solbakken Lillehammer
Næringsutvikling AS Søren Solvang Bodø
Occasio Consulting Anne Dorte Carlson Trysil
Plan 1 Bedre Bedrifter AS Hallvard Christenson Gvarv
2469 Reiselivsutvikling AS Synnøve Aabrekk Nordfjordeid
Tema Norge enk Ivar Blystad Hønefoss
T-H. Grønbech Reiselivsrådgivning Trond Grønbech Farsund
Triangel Consulting as Annelin Henriksen Molde

Dette gjør merket for merkevaren din

  • gir større tiltrekningskraft
  • bygger troverdighet i markedet
  • øker kvaliteten på produktet
  • synliggjør de gode tiltakene som allerede finnes
  • skaper engasjement i lokalmiljøet
  • får anerkjennelse for å ta ansvar

Derfor er bærekraft viktig

- Strategisk

Satsingen på bærekraft er strategisk viktig for Norge som turistnasjon. Vi har et unikt utgangspunkt som leverandør av storslåtte naturbaserte opplevelser. Merket for bærekraftig reisemål bidrar til å sikre ansvarlighet i næringen og styrker oppfatningen av Norge som et rent, vakkert og bærekraftig reisemål.

Per-Arne Tuftin, direktør for Norgesprofil og opplevelser, Innovasjon Norge

- Forutsetning for vekst (engelsk tekst)

The tourism sector is embracing sustainable tourism not as an option, but as a condition for its continuous growth.

Investing in sustainability reduces energy costs, water and waste and enhances the value of biodiversity, ecosystems and cultural heritage, while responding to increasing demand from tourists for greener tourism.

Luigi, Cabrini, Director, Sustainable Development of Tourism World Tourism Organization (UNWTO)

- Svarer til et behov hos reisemålet (engelsk tekst)

Innovation Norway’s Destination Standard has been thoughtfully developed and responds to a clear destination need. The standard has the potential to gain international credibility of Norwegian tourism destinations.

It is action-focused and provides destinations with a management tool and framework for implementation. It also provides a mark of recognition for qualified destinations.

Louise Twining-Ward, President, Sustainable Travel International