Norwegian Foodprints: Vi sender kunder til deg som satser på kvalitet

Norwegian Foodprints: Vi sender kunder til deg som satser på kvalitet

Har du et unikt spisested med omtanke for råvarene, kvaliteten, måltidet, atmosfæren og den gode historien? Da bør du være synlig på vårt digitale matkart.

Norwegian Foodprints er et tilbud under VisitNorway.no, etablert av Innovasjon Norge i samarbeid med Norges Bondelag og Landbruks- og matdepartementet. Alle spisesteder som kan gi de besøkende en kvalitetsopplevelse basert på lokal historie og norske råvarer er velkommen til å søke om deltagelse.

Hva får du som deltaker?

Norwegian Foodprints er en uavhengig markedsføringskanal for gode norske spisesteder. Vi presenterer en spiseguide vi med stolthet kan anbefale til alle, og hvor lokal kunnskap og vertskap er viktig. Alle søkere vil få besøk av lokale inspektører før eventuell deltagelse blir godkjent. Da sikrer vi oss god kvalitet.

Matkartet finner du hos visitnorway.no, som er Norges mest besøkte reiselivsguide med ca. 600 000 besøk i måneden. Kunder kan også laste ned Norwegian Foodprint som en del av Visitnorways app til iPhone.

Ingen kostnader

En oppføring i Norwegian Foodprints er gratis. Vi krever ikke annet enn at du følger våre kvalitetskriterier. Vi vil bidra til markedsføring av Norwegian Foodprints, som i første omgang vil komme på norsk og engelsk. 

Da ses vi!

Kriterier

Nye kriterier (oppdatert 5. mars 2018)

  1. Spisestedet skal bruke norske råvarer, og lage mat fra grunnen
  2. Spisestedet skal benytte sesongens særegne råvarer/produkter fra regionen
  3. Spisestedet skal opplyse om råvarens tilhørighet og historie, og dersom det er en lokal spesialitet som serveres må dette komme tydelig frem, også i menyen.
  4. Spisestedet må ha tilbud av norsk drikke, eks. juice, cider, øl og akevitt
  5. Spisestedet må ha faste åpningstider. Det må komme tydelig frem på stedets nettside både at det er et spisested alle kan komme til, og hva som er åpningstidene. Sesongåpne spisesteder kan søke om godkjenning, de må da merkes tydelig med SESONGÅPENT (tidsrommet og åpningstidene).
  6. Spisestedene må ha vennlig personell som har kunnskap om maten og historien og som kan formidle dette til gjestene, dersom ikke vertskapet er til stede og kan det.
  7. Spisestedet skal være hyggelig og tiltalende (godt renhold og god orden)

Viktig informasjon:
Med faste åpningstider mener vi at spisestedene må dokumentere sine åpningstider på egne nettsider, og må kunne oppgi perioder/sesong, ukedager og tidspunkter når de er åpen for booking, eller drop-in. Det må også være mulig å booke direkte på nett eller via mail.

Spisesteder som lager andre nasjoners matspesialiteter, men bruker norske råvarer og har fokus på disse, kan også søke. Eksempel; Italiensk kjøkken med norsk sjømat (hovedråvaren er norsk), hvor tilberedningen er italiensk, men hvor de norske råvarene blir tydelig kommunisert.