Definisjoner
Korrupsjon
- Unngå brudd på korrupsjonslovgivning, selv i land med svak håndhevelse av relevant lovgivning
- Redusere risiko for korrupsjon og annen økonomisk kriminalitet gjennom antikorrupsjonsprogram tilpasset størrelse, virksomhet og risiko
Menneskerettighetene
- Unngå brudd på menneskerettighets – og arbeidsrettighetslovgivning, spesielt i land med svak håndhevelse av relevant lovgivning
- Forebygge brudd på menneskerettigheter i egen virksomhet og i verdikjeden blant annet gjennom aktsomhetsvurderinger
- Håndtere brudd på menneskerettigheter i egen virksomhet
Arbeidsforhold
- Respektere arbeidstakeres rettigheter
- Samarbeide med de ansattes representanter
- Motarbeide diskriminering
- Bidra til avskaffelse av barnearbeid og tvangsarbeid
Miljø
- Forebygge, håndtere og redusere negative miljøkonsekvenser av virksomheten
- Innovere og implementere ny miljøteknologi
Forbrukerinteresser - Utvise god markedsførings- og reklameskikk
- Sikre at varer og tjenester som tilbys er trygge og av god kvalitet
Aktsomhetsvurderinger
- Foreta tilpassede aktsomhetsvurderinger for å kartlegge, forebygge, kunne gjøre rede for og begrense negative konsekvenser
- Se innføring i "OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv" på regjeringen.no
Interessentdialog
- Gi interessenter, spesielt de direkte berørte, anledning til å fremme sine synspunkter og bli tatt hensyn til i planleggings- og beslutningsprosesser så tidlig som mulig
Kontinuerlig forbedring
- Med utgangspunkt i bedriftens nåsituasjon gjennomføre tiltak som stadig bringer virksomheten nærmere full ivaretagelse av alle prinsippene ovenfor
Globale prinsipper og beste praksis
- Kjenne til relevante rammeverk og beste praksis i egen sektor og verdikjede
Publisert :
Sist oppdatert :