Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • 10 gode råd

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/surfebrett-web.jpg?width=1168

    Det er mye kraft i bærekraft

    Det handler om å ta vare på natur, kultur og miljø, å styrke sosiale verdier og sørge for økonomisk levedyktighet. Folk flest søker ekte og annerledes natur- og kulturopplevelser. Både nordmenn på tur i eget land og internasjonale gjester som er på besøk eller ferie, sier «ja takk» til spennende produkter og opplevelser av høy kvalitet. Dette gir muligheter for deg som satser på virksomhet innen produksjon eller servering av mat, overnatting eller natur- og kulturbaserte aktiviteter. Med rett innstilling, grundige forberedelser og god gjennomføring kan du skape en god næringsvirksomhet – eller kanskje et helt nytt levebrød. Bruk disse rådene som inspirasjonskilde og sjekkliste, så øker du sjansen for å lykkes!

    1. Se deg selv gjennom kundenes øyne

    Kundene kommer kanskje til deg fordi de er sultne eller trøtte. Men det er ikke nok å tilby dem mat og seng. Skal du lykkes med din virksomhet, må du også tilfredsstille emosjonelle og sosiale behov, og skape en opplevelse. Se deg selv gjennom kundenes øyne og tenk over: Hvem er kundene dine? Hvilke forventninger har de? Hvordan kan jeg møte – helst overgå – disse forventningene? Benytt tilgjengelig kompetanse, og søk råd og veiledning hos andre som kjenner den kundegruppen du henvender deg til. Det er også viktig å teste produktet i markedet, få tilbakemelding fra kundene og justere om nødvendig.

    Foto: Thomas Rasmus Skaug
    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/kaffekopp.gif?width=1168

    Det er du som skal tilfredsstille kunden - ikke omvendt. Kunden er "kongen" og betaler regningene dine.

    2. Vær visjonær og jordnær

    Vyer og ambisjoner er viktige drivkrefter for å lykkes. Å etablere et godt produkt og drive en sunn økonomisk virksomhet vil kreve høy motivasjon, stor innsats og ikke minst utholdenhet. For du kan ikke så den ene dagen og forvente å høste den neste. Et godt produkt må foredles og videreutvikles over tid. La ambisjonene drive deg fremover, mens du bygger stein på stein. Det er veien til langsiktig lønnsomhet.

    Vyer og ambisjoner er viktige drivkrefter for å lykkes. Å etablere et godt produkt og drive en sunn økonomisk virksomhet vil kreve høy motivasjon, stor innsats og ikke minst utholdenhet. For du kan ikke så den ene dagen og forvente å høste den neste. Et godt produkt må foredles og videreutvikles over tid. La ambisjonene drive deg fremover, mens du bygger stein på stein. Det er veien til langsiktig lønnsomhet.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/fjellsol.jpg?width=1168

    Tar du ett skritt av gangen, kommer du lengst. Du trenger skaperkraft, drivkraft og bærekraft.

    3. Våg å være annerledes

    Dine fremtidige kunder er ute etter noe spesielt. Derfor gjelder det å ha et unikt produkt. Et unikt produkt er lett å like, lett å markedsføre og lett å selge – men ikke alltid så lett å lage. Derfor bør du bruke tid, krefter og kanskje noen kroner på å finne ut hvordan du kan gjøre ditt tilbud til noe for seg selv. Tenk over: Hvilke unike kvaliteter finnes i din region? Hva har du som ingen andre har? Hvordan kan du gjøre det du har til noe spesielt? Hva kan du utvikle i tillegg til det du har, som gjør ditt tilbud annerledes? Sjekk hva andre gjør – kanskje finnes det noe lignende du kan lære av. Søk råd og veiledning fra fagfolk – for eksempel innen historiefortelling, opplevelsesutvikling, design og markedsføring. Lykkes du med dette, er sjansen stor for at kundene velger deg og ditt unike produkt.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/kokk.jpg?width=1168

    Særpreg gjør deg synlig. Den som tenker nytt, skaper mer.

    4. Vær kompromissløs på kvalitet

    Kunder forventer kvalitet som står i samsvar med prisen de betaler for et produkt. I Norge betyr det alltid høy kvalitet. Du må møte denne forventningen og ha kvalitet i alle deler av det du leverer til kundene – i selve produktet, i «innpakkingen», i alt det som ligger rundt og er med på å skape en helhetlig opplevelse. Du bygger også kvalitet gjennom å tilby et produkt som er basert på naturen, kulturen og de sosiale verdiene som Norge og ditt nærmiljø preges av. God kvalitet skaper fornøyde kunder som kommer igjen, dårlig kvalitet skremmer dem bort for alltid.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/hamburger.jpg?width=1168

    God kvalitet koster. Dårlig kvalitet koster enda mer. Du kan ikke markedsføre deg bort fra et dårlig produkt.

    5. Vær en god vert

    Å være en god vert er gull verdt. En god vert får kundene til å slappe av, nyte øyeblikket og føle seg tatt vare på. En god vert er også en guide til gode opplevelser. En god guide kan gjøre en dårlig dag til en fantastisk opplevelse. Derfor kan også du som leverer mat eller et annet fysisk produkt ha stor nytte av å tenke som en vert. Ditt produkt er en sentral del av opplevelsen. Vær tilstede, vær oppmerksom og strekk deg litt lenger for å tilfredsstille den enkelte kunde. Da kan selv et grunnleggende enkelt produkt bli en god opplevelse for kunden og en lønnsom affære for deg. Om du selv ikke er av den utadvendte typen som sprer godt humør, kan det være lurt å finne noen andre som kan fylle rollen som vert. Gjestene må tas imot med åpne armer, få god service og føle seg velkomne og ivaretatt.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/vert.jpg?width=1168

    Å være en god vert er vel verdt innsatsen. Den som er raus og byr på seg selv får betalt.

    6. By på det lille ekstra

    Å være leverandør av et mat- og reiselivsprodukt betyr å by kundene på en opplevelse. En god opplevelse har kvalitet og profesjonalitet som fundament, men trenger også en dæsj krydder, en liten porsjon overraskelse – noe som setter en liten spiss på det hele. Vær kreativ, tenk utenfor de vante banene, og by på det lille ekstra som får kunden til å føle seg sett, tatt vare på og satt pris på.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/blabar.jpg?width=1168

    Gi gjestene mer enn det de forventer. Fornøyde kunder er bra - begeistrede kunder enda bedre.

    7. Vær profesjonell

    Kundene forventer at du er profesjonell – det vil si har orden i sakene dine. De forventer å få svar på henvendelser innen rimelig tid. 24 timer er en evighet for en kunde eller kanskje kunde – den tiden brukes til å finne et alternativ til ditt produkt. Kundene tar det også som en selvfølge at du gir nødvendig informasjon og følger dem opp før, under og etter at de har kjøpt og opplevd ditt produkt. Kartlegg hva kundene trenger og hva du må gjøre – og gjør det ordentlig. Å være profesjonell betyr også å ha orden på økonomien, budsjettere realistisk og i det lange løp sørge for at det kommer flere kroner inn enn det går ut.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/ost.jpg?width=1168

    En profesjonell ligger et skritt foran og følger en plan. Det finnes ikke snarveier til langsiktig suksess.

    8. Sats sammen

    En enslig svale gjør som kjent ingen sommer. Kundene vil ofte ha mer enn du alene kan tilby. Tenk gjennom sammenhengen produktet ditt skal fungere i. Du må tenke samarbeid, finne partnere og delta i nettverk. Slik kan flere supplere hverandres produkter, tilby kundene en mer helhetlig og innholdsrik opplevelse, og hver enkelt få mer tilbake. Når flere samarbeider og gjør hverandre gode, vil kundene alltid få en rikere opplevelse. Det handler om lokal verdiskaping, om å få kundene til å bli en dag ekstra i området, og anbefale maten og opplevelsene til andre. En liten aktør kan spille en viktig rolle i det store bildet.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/solnedgang.jpg?width=1168

    Framsnakk hverandre. Lær av hverandres feil, så slipper du å gjøre dem selv.

    9. Vær til stede på nett og i sosiale medier

    Kundenes opplevelse starter lenge før de kjøper ditt produkt eller besøker deg, og bør leve videre lenge etter at produktet er fortært eller brukt. Opplevelsen starter og slutter ofte på nett. Derfor bør du også være til stede der – før, under og etter at kunden er i direkte kontakt med produktet. Etabler dine egne nettsider, vær synlig og tydelig på nasjonale og lokale reiselivssider, og kommuniser med gjestene før og etter kjøp eller besøk gjennom sosiale medier. Tilbakemeldinger via for eksempel sosiale medier, kan gi viktige innspill til videreutvikling og forbedringer. Det er samtidig en god, troverdig og rimelig markedsføring.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/vertskap.jpg?width=1168

    Nettet er din viktigste markedsføringskanal. En god vert er sosial også på nett.

    10. Søk råd og støtte

    Det er mange i Norge som kan mye om hva som skal til for å lykkes med lokale satsinger. Spør folk i ditt område eller nettverk om hva de har gjort for å lykkes. Lytt, lær og la deg inspirere. Du bør delta i det lokale reiselivslaget, destinasjonsselskapet eller andre samarbeidsorganer for å høste erfaringer. Råd, tips og tilbakemeldinger fra nettverket ditt er uhyre verdifullt. Ta kontakt med Innovasjon Norge, be om gode råd, få hjelp til nettverksbygging og søk finansieringsstøtte.

    /globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/reiseliv/10-gode-rad/10-gode-rad/reinsdyr.jpg?width=1168

    En liten smak av samisk kultur og levesett

    I ti år har Ellinor og resten av familien Utsi tatt i mot norske og utenlandske turister fra Hurtigruten. De har gitt dem en ekte smak av samisk mat og kultur. Gjestene blir hentet i buss i Kjøllefjord og kjørt inn til leiren Davvi Siida der familien møter dem i tradisjonelle samiske kofter og byr på historien om reindriften og det tradisjonelle og moderne samiske levesettet, smaken av reinkjøtt og joik rundt bålet i lavvoen.

    Gjestene får møte reinsdyrene og høre om reindriften, og de som ønsker det kan få prøve seg på lassokasting. Det er også anledning til å kjøpe samiske håndverksprodukter. Familien Utsi er opptatt av sin rolle som formidlere av samisk tradisjon og kultur, og er derfor kompromissløse på at alt de tilbyr gjestene skal være autentisk og av høy kvalitet – hver dag. At gjestene fra Hurtigruten har kåret Utsi-familien til beste vertskap mellom Bergen og Kirkenes er et bevis på at de har lyktes.