Strategisk posisjonering

Strategisk posisjonering

Har du det omdømmet du fortjener ? Er din bedrift så attraktiv at den trekker til seg både kunder, kompetanse og kapital ?

/link/fee868c814024aa98756edfc117882a5.jpg

Strategisk posisjonering gir økt konkurransekraft

Strategisk Posisjonering gir støtte til bedrifter, nettverk, klynger eller sektorer som
ønsker å øke sin konkurransekraft, gjennom å ta en differensiert og attraktiv
posisjon.

Norske bedrifter kan ikke selge på pris, de må konkurrere på kundeverdi. Gjennom markedsorientering kan din bedrift øke sin konkurransekraft gjennom å ta «eierskap» til et markedsbehov som ikke er dekket, eller dekket godt nok av konkurrentene.

Strategisk posisjonering

Begrepene omdømme og merkevare brukes ofte om hverandre, og det kan virke litt forvirrende. Men egentlig er det bare målgruppefokuset som er forskjellig. Vi snakker gjerne om merkevarebygging når målgruppen er kundene dine, mens vi snakker om omdømmebygging når målgruppen også inkluderer andre aktører som er viktige for bedriften din – for eksempel myndigheter, media, potensielle arbeidstakere, investorer og samarbeidspartnere.

Fellesnevneren er å utvikle en strategisk posisjon som differensierer deg fra konkurrentene på en attraktiv og tydelig måte!

Hva kan vi tilby?

En strategisk posisjon bygges gjennom implementering av koordinerte planer for kommunikasjon, organisering og leveranser av produkter og tjenester. Prosessen frem til valg av posisjon er imidlertid kritisk om man skal lykkes, og Innovasjon Norge tilbyr støtte til en slik prosess:

Mobilisering – Analyser - Forankring

Vi tilbyr 50 % finansiering (eks.m.v.a.) av eksterne utgifter til gjennomføringen av en slik prosess.