Kristiansand Dyrepark - vinneren av Reiselivsprisen 2016

    Innovasjon Norge bidro med

  • Bedriftsnettverk
  • Klynge
  • Prispenger – Reiselivsprisen
  • Matprogram

    Kontorer som har bidratt

  • Agder
/contentassets/da26bf73307b418c9c4fc8b3a561f3c2/4_kristiansanddyrepark_foto_innovasjonnorge_1066.jpg?width=1168
Foto: Innovasjon Norge

Kristiansand Dyrepark AS feiret i 2016 50-årsjubileum som en av Norges største og kjæreste attraksjoner, og den viktigste reiselivsbedriften på Sørlandet med over en million besøkende per år. Samme år ble de tildelt Innovasjon Norges Reiselivspris, på bakgrunn av innovasjonsvilje, bærekraft og engasjement for utvikling av Sørlandet som reisemål.

Dyreparken er langt mer enn en vanlig dyrepark. Selv om mangt et dyr tilbringer livet der, har bedriften stadig utviklet underholdningsdelen som nå består av badeland, Kardemomme By, Kaptein Sabeltanns verden og Hakkebakkeskogen, for å nevne noen. Nettopp denne viljen til kontinuerlig produktutvikling har gjort bedriften til et av landets ledende, og et forbilde for mange. Videre har de revolusjonert utviklingen av digital kundekontakt, fra tidlig planlegging til hjemkomst.

Gode matopplevelser står også sentralt for bedriften, hvor de er en sentral drivkraft for profilering og bruk av lokal mat.

Bedriften har vært en frontbedrift i klyngeprosjektet Arena usus, der klyngen har mottatt finansiering fra Innovasjon Norge i fem år. Dyreparken er også sentral aktør i flere bedriftsnettverk og forskningsprosjekter. Innovasjon Norge har også bidratt med finansiering gjennom matprogrammet til utvikling av menyer samt kobling til lokale leverandører i matprosjektet på ‘Kutoppen’.