Utviklet dataspill som gjør likninger lett som en lek

    Innovasjon Norge bidro med

  • Etablerertilskudd
  • OFU
  • Lån
  • Andre tilskudd
/contentassets/b3729689a61d4d28b8c5464b89343275/wewanttoknow3_1066.jpg?width=1168
Foto: WeWantToKnow AS

Jean-Baptiste Huynh lurte på hvorfor formatet på skoleundervisningen ikke hadde endret seg siden oldefaren hans gikk på skolen, selv om undersøkelser viser at elevene har problemer med å lære matematikk på den tradisjonelle måten. Løsningen ble å utvikle et dataspill som gjør at barn helt ned i seks-årsalderen kan lære seg å løse likninger.

Huynh gikk fra jobb i finansbransjen til å bli mattelærer, og satt derfor tett på utfordringene han ville løse. Med gode støttespillere, deriblant Rolv Assev fra nettleserselskapet Opera, utviklet WeWantToKnow dataspillet DragonBox. Et dataspill som gjør det raskere og mer motiverende å lære matematikk – uten at elevene umiddelbart merker at det er mattespill.

Det første spillet ble prøvelansert i 2012, og har vunnet flere priser. I 2015 var Assev med på å opprette klyngen Oslo EdTech Cluster, og WeWantToKnow gikk inn som et av stjerneeksemplene på norsk læringsteknologi.

Selskapet oppfattes som å være en pioner innen skjæringsfeltet teknologi, pedagogikk og didaktikk, noe som kan løfte matematikkundervisningen til glede for både elever og lærere.

I tiden fremover er det viktig for bedriften å dokumentere spillenes effekt, og WeWantToKnow har inngått et samarbeid med Skedsmo kommune der elever på barnetrinnet skal teste spillene.