Bærekraft gir konkurransekraft

Verden står overfor mange samfunnsutfordringer som må løses i samarbeid med næringslivet. Klimaendringer, ressursmangel og urbanisering forårsaker problemer må løses. Dette skaper muligheter for bedrifter som kan komme opp med de riktige løsningene.

Globalt er det stort fokus på ansvarlighet og bærekraft, og store internasjonale virksomheter stiller stadig strengere krav til sine underleverandører. Bedrifter som ikke tar inn bærekraft i sin forretningsmodell, vil ganske snart stå overfor et «kodak moment». Markedet for løsningen deres vil være utdatert.

Hva betyr dette? Vi mener at alle bedrifter er tjent med å tenke bærekraft i forretningsmodellen. Bedriften bør vurdere samfunns- og miljøeffekt i alle aspekter ved virksomheten. Det gjelder både verdiløftet, distribusjonskanaler, innsatsfaktorer og produksjonsmetoder. Bedriften har et aktivt forhold til både samfunn, miljø og økonomi i alt det de gjør.  Målet må være å score høyt både alle dimensjonene – ikke bare økonomisk overskudd.

Vi prioriterer bedrifter som satser på bærekraftige forretningsmodeller

Innovasjon Norge støtter opp om en bærekraftig omstilling i norsk næringsliv.  Vi har både finansiering og andre tjenester for bedrifter som satser på å løse klima- og miljøutfordringer.  Vi stiller krav om bærekraft i vurdering av alle finansieringssaker og vi prioriterer bedrifter som satser på bærekraftige forretningsmodeller i alle våre tjenester.
Les mer

Seks satsingsområder for Norge

Gjennom en omfattende strategiprosess kalt Drømmeløftet har Innovasjon Norge innhentet råd fra private og offentlige aktører om hvilken retning Norge bør velge for fremtidens næringsliv. Et klart råd er at Norge bør bli fremst i verden på utvikling og implementering av bærekraftige løsninger. Innovasjon Norge anbefaler at stat og kommune utformer krav og reguleringer for å få til en raskere utvikling av nye markeder for bærekraftige løsninger.

Dessuten må Norge sette en tydeligere retning og satse der vi har gode forutsetninger. Så langt har man identifisert seks sentrale mulighetsområder for vekst og verdiskaping, på tvers av eksisterende næringer og sektorinndeling, der norsk kompetanse, teknologi og råvarer møter verdens utfordringer og nye markedsmuligheter.  Innovasjon Norge anbefaler at disse seks mulighetsområdene gir en overordnet retning for ny norsk særstilling.

Mulighetsområder for norsk næringsliv:

 

Gode eksempler:

Tibber Edgeir with Solar panel (002).jpg

Tibber AS har utviklet en helt ny strøm-app som setter forbrukerne først. Bedriften har på kort tid blitt en reell utfordrer til de tradisjonelle strømselskapene.

Rotteband_800px.jpg

Teknologiselskapet Tx Guardian har utviklet et system som sikrer bygg og verdier mot skadedyr, helt uten bruk av gift. Løsningen er bransjens mest miljøvennlige.

Fotballbane Biobag.jpg

Produsenten av poser og sekker for matavfall, komposterbar film og andre miljøvennlige produkter tenker nytt. Biobag vil nå finne en god erstatning for gummikulene som spres på og utenfor fotballbaner.

Bedriftstilbud:

news image

Arbeider din bedrift med nye innovasjonsprosjekter, og føler du behov for verktøy som kan hjelpe bedriften med innovasjon og forretningsutvikling? Vi tilbyr innovasjonsverksted, der du og din bedrift får innsikt i praktiske hjelpemidler for å bli mer effektiv i innovasjonsarbeidet. Her blir du utfordret og inspirert!

news image

Marine og maritime næringer er viktige for norsk økonomi. For å styrke utviklingen av disse næringene og norsk konkurransekraft, tilbyr vi tilskudd til pilot og demonstrasjon for fremtidens havbaserte løsninger. Denne utlysningen gjelder tilskudd for tilsammen 30 millioner kroner.

news image

Har din bedrift planer knyttet til sirkulærøkonomi? Vi støtter prosjekter med nye løsninger der ressurser gjenbrukes i nye produkter og tjenester.