Fra ide til marked

Veien fra idé til marked starter med å la kundene avgjøre om idéen din er god. På samlingen vil du lære hvordan du kan gå frem for å teste og videreutvikle idéen din, og hvordan Innovasjon Norge kan hjelpe deg på veien. 

Vi vil gå gjennom:

  • Forretningsmodellering – hvordan lage en lettfattelig skisse over forretningen din
  • Lean start-up – hvordan raskt teste og videreutvikle idéen din for å maksimere sjansen for å lykkes
  • Etablerertilskudd– hvordan søke midler fra Innovasjon Norge til å teste og videreutvikle din idé

Dersom du ønsker å sette deg inn i innholdet for samlingen allerede nå kan du lese mer på nettsidene under.

Forretningsmodellering

Dette verktøyet kan brukes for å få et enkelt overblikk over noen sentrale element i forretningsideen. Verktøyet er enkelt å bruke, det er visuelt og lettfattelig, og vil hjelpe deg til å se muligheter for ulike forretningsmodeller som kan være aktuelle med utgangspunkt i den forretningsidéen du har. Forretningsmodellen gir svar på mange av de samme spørsmålene som Innovasjon Norge, banken, potensielle investorer og eventuelt andre offentlige støttespillere vil stille, når en presenterer ideen sin.

Les mer om hvordan du kan lage en forretningsmodell.

LEAN Start-up

Når du jobbar med utvikling av nye produkt og oppstart av en bedrift, råder vi til at en legger opp til en utviklingsprosess hvor du kan teste idéen din på aktuelle brukere og samarbeidspartnere, før en gjør større investeringer, etter den såkalte Lean Start-Up metoden

Det vil også være nyttig å få en oversikt over finansieringsbehovet, kostnadsomfanget og behov for ekstern kapital.

Etablerertilskudd

Har du en forretningsidé som representerer noe vesentlig nytt i ditt marked? Det kan være på regionalt, nasjonalt eller internasjonalt nivå. Innovasjon Norge kan gi etablerertilskudd til deg som gjør noe andre ikke har gjort før deg.

Les mer om etablerertilskudd