Digitalisering av Lånekassen

Dagens studenter er vokst opp med internett og digitale løsninger. Det vet Lånekassen, som hvert år behandler tusenvis av søknader om lån og stipend. Nå er manuelt arbeid og lang saksbehandlingstid erstattet av helautomatiske beslutningssystemer.

To av tre søknader til Lånekassen behandles nå digitalt. Systemet henter nødvendig informasjon fra NAV, skatteetaten og andre offentlige etater, og gir svar om lån og stipend på et par dager. Studentene er svært fornøyd. Det er også Lånekassen, som har kuttet kostnadene med 20 prosent.

Automatisering av saksbehandling i Lånekassen er bare en forsmak på hvordan roboter og kunstig intelligens vil revolusjonere offentlig saksbehandling fremover.

Et eksempel er de 100 000 kommunale byggesakene som behandles hvert år. Nå tester flere kommuner ut et robotsystem som kan behandles opp mot 80 prosent av søknadene som kommer inn. Det kan spare kommunal sektor for 1,5 milliarder i løpet av en 15-årsperiode.