Powered By Culture

Powered by Culture skal bidra til å løfte fram kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål.

/link/c75cf64732a2451ea9bce3d89285e0ad.aspx
Foto: Ihne Pedersen

Etterspørselen etter kunst og kulturopplevelser øker. Innovasjon Norges turistundersøkelse viser at både norske og utenlandske turister blir stadig mer kulturinteresserte. Norge har etablert seg som en attraktiv naturdestinasjon, men har et betydelig større potensial når det gjelder å nå ut med budskapet om vårt brede og mangfoldige kulturtilbud.

Kulturelle opplevelser kan bidra til at flere vil besøke Norge, til lengre opphold og mer fornøyde besøkere som ønsker å komme tilbake. Opplevelsene og mulighetene er der, utfordringen er å løfte de frem og nå ut til de som planlegger sin neste reise.

Powered by Culture ble utlyst som en åpen konkurranse 20. april 2018 på oppdrag fra Kulturdepartementet, og hadde en ramme på tre millioner kroner.

Målgruppe og aktører

Målgruppen for utlysningen var aktører innen kulturell og kreativ næring. Tre konsepter er plukket ut til å bidra i arbeidet. Konseptene skal være klare i løpet av 2019. 

Kaffekoppen, Aniara 
Med utgangspunkt i det norske folks unike forhold til kaffe, skal Aniara utvikle et konsept der kaffekoppen og kaffepraten blir et utgangspunkt for å bli bedre kjent med lokalbefolkningen. 

Rendezvous Norway, DNX  
DNX vil med Rendezvous Norway formidle opplevelsen av Norge gjennom dokumenterte stevnemøter mellom internasjonale kulturprofiler og norske kunstikon.  

Øya + Munch, Anorak 
Anorak skal i dette konseptet utforske paralleller og krysningspunkter mellom dagens musikkartister og Edvard Munch sitt liv og kunstnerskap.

Prosess

Utlysningen fulgte samme modell som eksportprogrammene; Ut i verden. De tre vinnerkonseptene ble plukket ut av et fagpanel bestående av representanter med kunst- og kommunikasjonsfaglig kompetanse:

  • Kenneth Pedersen, chief executive officer og partner i Anti Design
  • Bobbie Peers, filmregissør, manusforfatter og illustratør
  • Katrine Mosfjeld, leder for digital markedsføring Visit Norway i Innovasjon Norge
  • Margit Klingen Daams, leder av satsingen på kreativ næring i Innovasjon Norge

Hva finansierer vi?

De tre utvalgte konseptene får midler til utvikling av materiell som bilder, film, tekst, musikk eller lignende.