Studentenes praksisperiode digitaliseres

Moso har utviklet en ny programvare som skal gjøre sammenhengen mellom studentenes utdanning på campus og praksisperiodene smidigere.

Daglig leder i Moso, Tormod Næss, forteller at støtten fra Innovasjon Norge har vært svært viktig for prosjektet. Bildet er fra signeringen av innovasjonskontrakten. F.v: Marita Søndeland, Jørn...

Daglig leder i Moso, Tormod Næss, forteller at støtten fra Innovasjon Norge har vært svært viktig for prosjektet. Bildet er fra signeringen av innovasjonskontrakten. F.v: Marita Søndeland, Jørn Varhaug, Tormod Næss og Kristin Skoglund Robstad.

Foto: Universitetet i Agder

Mosos plattform gjør det enklere å følge studentens arbeid og observere dem på praksisstedet. I tillegg hjelper Moso til å knytte sammen teori og praksis på en måte som aldri før er blitt gjort i profesjonsutdannelser. Løsningen er skreddersydd for å øke kvaliteten på praksisveiledningen og vil kunne gi lærer-, sykepleier- og politistudenter en helt ny studiehverdag.

– Vi har laget en programvare som studenter og veiledere kan bruke i forberedelse, gjennomføring og evaluering av praksisundervisningen. Studentene kan stille spørsmål til veilederne, få konkrete tilbakemeldinger på arbeidet de gjør og engasjere seg i andre studenters praksishverdag. Ved hjelp av bilder, tekst og video gjør vi det enkelt for alle å få og gi feedback på de oppgavene de øver på, forklarer Tormod Næss, daglig leder i Moso.

Brukerstyrt innovasjon

Selskapet har fått nesten tre millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge i form av kommersialiseringstilskudd og en innovasjonskontrakt. Marita Søndeland, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, forteller at prosjektet har stort verdiskapingspotensial.

– Den store etterspørselen viser at det er et helt tydelig behov og ønske i markedet for produktet som Moso tilbyr. Det er et veldig spennende prosjekt der verktøyet utvikles i tett samarbeid med læringsstedene, så dette er brukerstyrt innovasjon i praksis. Det er jo også målet med Innovasjonskontrakten, sier hun.

Troverdig produkt

Bak den digitale plattformen står noen av landets fremste forskere på mentorskap og veiledning, Petter Mathisen og Cato Bjørndal. Gjennom en årrekke har de gjennomført studier som viser at bruk av digitale løsninger i utdannings- og øvingssituasjoner kan gi store positive effekter for læringsutbyttet. Sammen med Tormod Næss, startet de Moso.

– Produktet vårt har blitt tatt svært godt imot, og vi har mange interesserte både i Norge og utlandet. Vi har inngått flere kontrakter med universiteter og høgskoler i Norden allerede – og det før produktet har blitt offisielt lansert, sier Næss.

At programvaren er laget av personer på innsiden av det akademiske miljøet, mener han øker troverdigheten og gjør grunnlaget for Moso solid.