Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • FRAM - Strategi, ledelse og bærekraft

     GettyImages
    GettyImages

    FRAM er et utviklingsprogram for bedrifter i distriktskommunene i Agder, Vestfold og Telemark som har mål om en langsiktig utvikling i en bærekraftig retning.

    Programmet inneholder

    • Fire fysiske og tre digitale samlinger tilpasset bedriftene, der du vil tilegne deg ny kompetanse og bidra til kompetansedeling.
    • 40 rådgivningstimer med kvalifisert rådgiver.
    • Innføring i enkle og nyttige verktøy for å identifisere muligheter og behov i din bedrift.

    Faglige samlinger


    Programmet varer i 12 måneder. Gjennom en grundig situasjonsanalyse av deltakernes virksomhet tilpasser vi samlingenes innhold. Ut over dette vil tema være:

    • Ledelse, endringsledelse, innovasjon og grønn omstilling
    • Bærekraftstrategi som konkurransefortrinn
    • Markedsmakt og markedsbehov
    • Økonomistyring, styrearbeid, kontroll og disponering av interne ressurser
    • Rammebetingelser: FNs bærekraftsmål, ansvarlig drift, EUs taksonomi, sertifiseringsordninger, direktiv, rapporteringssystemer m.m. 

     Flourishing Business Canvas

    Du vil bli kjent med arbeidsverktøyet Flourishing Business Canvas, som tar for seg trippel bunnlinje - profitt, samfunn og klima/miljø.

     

    Resultatmål for deltakelse:


    Hver bedrift definerer målsetting(er) for deltakelsen i programmet i samspill med rådgiver. Mål(ene) fastsettes etter første steg i programmet, situasjonsanalyse.

    Ut over økonomiske mål er det ambisjon om å definere tydelige mål for bærekraft for hver deltakerbedrift.

    Alle deltakerbedriftene jobber systematisk og fullfører eget innovasjonsprosjekt i programperioden.

    Hvem kan delta og hva koster dette?

    • Tilbudet er for SMB-bedrifter i distriktskommunene i Agder, Vestfold og Telemark.
    • Det er et krav at bedriften må ha vekstambisjoner, være opptatt av bærekraft og ha vilje til å investere egen tid og ressurser i programdeltakelse.
    • Bedrifter med en omsetning på minimum 5 millioner og minimum 3 ansatte vil bli prioritert.
    • Virksomheter innen tradisjonell handel (herunder import, agentur og netthandel), transport, finansielle tjenester, frie yrker (advokater, lege, tannlege, frisører etc.) ordinær kurs- og konsulentvirksomhet/bedriftsrådgivning, tradisjonell kafé og restaurantvirksomhet samt alternativ behandling faller utenfor dette tilbudet.
    • Programmet har plass til 12 deltakerbedrifter.
    • Programperiode: August 2022 – Juli 2023.
    • De fysiske samlingene vil fordeles på lokasjoner i Agder, Vestfold og Telemark. De digitale samlingene gjennomføres på Teams. Første fysiske samling blir i august 2022.
    • Det vil være løpende opptak av bedrifter i programmet inntil det er fulltegnet.
    • En situasjonsanalyse utført av en rådgiver vil bli gjennomført før programmets innhold fastsettes. Gjennomføres før sommeren 2022.

    Deltakeravgift

    Kr. 12 000 pr bedrift. Innbetales ved oppstart. Flere ansatte i virksomheten kan delta. Kostnader til samlinger og egen tid dekkes av hver enkelt bedrift.

     

    Kontaktpersoner og påmelding

    Bedrifter fra Agder:

    Ellen Saltermark

    Innovasjonsrådgiver

    Innovasjon Norge Agder

    Telefon: (+47) 957 52 160

    E-post: ellen.kristin.saltermark@innovasjonnorge.no

    Bedrifter fra Vestfold og Telemark:

    Irene Siljan

    Innovasjonsrådgiver

    Innovasjon Norge Vestfold og Telemark

    Telefon: (+47) 952 31 706

    E-post: irene.siljan@innovasjonnorge.no

    Samarbeidspartnere

    Gjennomføring og prosjektledelse:

    Tinkr

    https://www.tinkr.no/

    Tinkr logo


    Mobilisering av bedrifter:

    Pågang næringshage og Telemark Næringshage

    Pågang næringshage - logo  Telemark Næringshage - logo