Internasjonal markedsutvikling

/globalassets/kontorer-i-norge/telemark/telemark/internasjonaliseringsworkshop-foto-kirill-zakharov-nettside-1.png?width=1168
Foto: Kirill Zakharov

Informasjon

Skien Uniongata 18, Klosterøya Påmeldingsfrist: 2019-05-21 14.00 Kontakt: Tommy Odinsen Gratis 22.05.2019 09.00.00 22.05.2019 15.00.00 Europe/Oslo Internasjonal markedsutvikling Uniongata 18, Klosterøya Tommy Odinsen tommy.odinsen@innovasjonnorge.no Legg til i kalender

Er du klar for å satse internasjonalt? Vi sparker i gang prosessen med en workshop over to samlinger hvor formålet er at du skal lande din internasjonale forretningsmodell og plan for markedsintroduksjon.

Samlingene gjennomføres av våre internasjonaliseringsrådgivere, samtidig som vi trekker inn eksperter fra vårt eksportsenter og kontorer over hele verden. Vi lærer deg hvordan du kan kartlegge eksportmuligheter som passer for din bedrift, slik at du velger et marked med en sannsynlig etterspørsel etter dine løsninger. ​

Gjennom samlingene lærer du å:​
Kartlegge om markedet kan være aktuelt for din løsning​
Utvikle din forretningsmodell ​
Legge en plan for veien videre mot markedsintroduksjon​
Workshopen er gratis og består av to samlinger. Du arbeider under veiledning både på og mellom samlingene.

Første samling
22. mai kl 09:00-15:00
Klosterøya, Uniongata 18, 3732 Skien

Andre samling
11. juni kl 09:00-15:00
Klosterøya, Uniongata 18, 3732 Skien

Oversikt over programmet
Før første samling melder du inn hvilke marked(er) din bedrift vurder ekspansjon til, og hvilke kundesegment du henvender deg mot. Du sender også inn en enkel forretningsmodell med oversikt over din virksomhet
Dag 1 jobber du med faktorer som vil kunne påvirke virksomheten din i det nye markedet. Vi starter kartleggingen av markedskrefter, industrikrefter, makroøkonomiske forhold og nøkkeltrender. I tillegg vil vi hjelpe deg å identifisere risiko knyttet til ekspansjon og eksport. Du vil bli presentert for et sett verktøy som vil hjelpe deg med kartleggingen.


Mellom samlingene skjer to ting.
Du bruker verktøyene til å jobbe videre med den delen av kartleggingen du enkelt kan gjøre selv.
Samtidig vil Innovasjon Norges rådgivere ved kontorene ute i verden gi deg tilbakemelding og tilgang på informasjon knyttet til ditt marked. De kan også sette deg i kontakt med relevante kunder og miljøer i markedet.
Dag 2 handler om å bruke innsikten fra de siste ukene til å skissere en plan for veien mot en god markedsintroduksjon. Du vil bli bedt om å dele innsikt du tror kan ha interesse for andre deltakere slik at alle kan lære av hverandre. Deretter vil vi gå gjennom kritiske suksessfaktorer for å lykkes med en internasjonal satsing, og du vil gjennomføre en selvtest på om du er klar for ekspansjon. Basert på dette vil du skissere en plan for hvilke aktiviteter og tiltak som trengs for å sikre en god markedsintroduksjon – hva du må gjøre selv, og hva Innovasjon Norge og andre kan hjelpe deg med.

Målgruppe for programmet er bedrifter som aktiv søker internasjonal vekst i løpet av de neste 6-12 månedene. Tidligere deltakere har foretrukket å stille med to personer for å sparre underveis i workshopene, og for å fordele arbeid med å utvikle prosjektet underveis. Meld derfor gjerne på flere fra bedriften dersom dere ønsker. Deltakerne bør ha en sentral rolle i å bringe bedriften ut i verden.​

Regler for deltakelse på våre arrangementer: 

Innovasjon Norge vil være behandlingsansvarlig for dine personopplysninger. Se vår personvernerklæring

Deltakerlister fra arrangementer i regi av Innovasjon Norge vil kunne offentliggjøres, og/eller bli distribuert mellom deltakerne. Dersom du har spørsmål rundt dette, ta kontakt med arrangementsansvarlig før påmelding.

Innovasjon Norge har nulltoleranse mot diskriminering, trakassering og andre former for krenkende eller utilbørlig atferd. Dette gjelder også på våre arrangementer. Atferd i strid med disse grunnleggende prinsippene, vil kunne føre til bortvisning fra arrangementet, straffeansvar og/eller erstatningsrettslig ansvar.