– Formålet med konkurransen er å vise fram det ypperste av norsk mat og drikke, og skape mer oppmerksomhet om norske råvarer, sier spesialrådgiver Arne Rød i Innovasjon Norge, som samarbeider med Smak 2014 om "Årets matfunn".
Innovasjon er den røde tråden gjennom Smak 2014, Norges største fagmesse for alle som jobber innen HoReCa, KBS, convenience, uteliv, dagligvare og storhusholdning, 4. – 7. februar 2014 på Norges Varemesse i Lillestrøm. Her møtes hele proffbransjen innenfor mat- og drikke.
– Norsk mat og drikke er i vinden som aldri før – det er trendy med det autentisk norske. Vi har da også råvarer i verdensklasse her i landet, forteller prosjektleder for Smak 2014 Torill Engelberg.
Innovasjon Norge bidrar til nyskapning i næringslivet og utvikling i distriktene ved å hjelpe frem konkurransedyktige norske bedrifter. Norges Varemesse, som står bak Smak 2014, er en stiftelse med oppgave å fremme norsk næringsliv.
Sammen ønsker Innovasjon Norge og Smak 2014 å kåre Norges mest innovative mat- og drikkeprodukt. Årets matfunn skal stimulere til nytenkning og fremtidsrettet markedsorientering. Det har skjedd en utrolig utvikling av norske råvarer og foredlede mat- og drikkeprodukter de siste årene. Dette gjelder produkter både fra store og små næringsmiddelbedrifter og lokalmatprodusenter.
Norske forbrukere prioriterer stadig mer denne type produkter og etterspør dem både hos våre dagligvarekjeder, spisesteder og på markeder landet rundt.
– Innovasjon Norge er stolt over å ha vært en aktiv aktør og pådriver i denne utviklingen og ser nå at stadig flere av de som startet som små lokale virksomheter har vekstambisjoner på regionalt og nasjonalt nivå og at de tjener penger. Innovasjon Norge ønsker at denne prisen skal stimulere denne utviklingen og være en tydelig påskjønnelse til nyskapingsarbeid, fremholder Arne Rød.
Vinneren får 50.000 kroner Vinneren av Årets matfunn kåres på After8, Smaks bransjefest 6. februar 2014, og mottar en premie på kr 50.000 fra Innovasjon Norge.
Fagjuryen, som ledes av Harald Osa, har lagt vekt på:
• Produktets smak, aroma og konsistens
• Emballering og design
• At produktet har en historie å fortelle