Øst-Afrika er en region med et raskt voksende næringsliv basert på sine naturressurser, stadig voksende kvalifisert befolkning og betydelig vekst i investeringer fra utlandet. Med en middelklasse nå mer enn 6 ganger Norges befolkning er det en voksende kjøpekraft også for norske varer og tjenester. Nå er tiden inne for å gripe disse mulighetene, sier Jens Claussen som leder det nye kontoret til Innovasjon Norge i Nairobi, Kenya.
Vårt nye kontor i Kenya har også Uganda og Tanzania som virkeområde, og kan hjelpe norske bedrifter som har virksomhet eller ønsker å etablere seg i regionen. Foreløpig ser vi muligheter der norsk næringsliv har teknologi og kompetanse å tilby innenfor fornybar energi, vannforsyning og miljøteknologi, agro-basert virksomhet, akvakultur, bygg – og anlegg samt IT løsninger innenfor transport og eiendomsforvaltning.
- I likhet med en del andre land i Afrika har de østafrikanske landene lagt om sin politikk og åpnet sine marker for å tiltrekke seg utenlandske selskaper som kan tilby teknologi og kompetanse. De ønsker og trenger en teknologi og kompetanse av samme kvalitet som vi bruker – den får de ikke tilgang til gjennom tradisjonell bistand, men gjennom engasjement av blant annet norsk næringsliv.
Målet for norske bedrifter som etablerer seg i, eller handler med bedrifter i Øst-Afrika, er det samme som bedrifter i andre markeder, å tjene penger. Det positive er at hvis den norske bedriften tjener penger vil lokale partnerne også lykkes – og sammen skaper de arbeidsplasser og generer lokale skatteinntekter.
- En undersøkelse blant de største europeiske selskapene viser at 53 prosent av de fokuserer på Afrika som fremtidens marked for handel og investeringer. Det er mange i Øst-Afrika som derfor spør om hvorfor norsk næringsliv fortsatt fokuserer mest på USA, Europa og Asia når disse markedene ser Afrika som fremtidens marked, utfordrer Claussen.
Innovasjon Norges hovedoppgave vil bli å tilby relevante og tilpassede tjenester som kan bistå i forhold til noen av utfordringene bedrifter kan møte i regionen. Stikkord er å finne de gode partnerne, prosjektene og ikke minst forstå forretningskultur og å gjøre seg kjent med potensiale så vel som utfordringer. Kontraktssikkerhet er et annet viktig stikkord.
Målet er å kunne bistå norske aktører i å finne fram til Øst-Afrika-ekspertise, som kan bistå utover den generelle assistansen som kontoret vil tilby i innledende fase.
Innovasjon Norge vil tilby gode markedsanalyser, etablere kontakt med partnere og presentere samarbeidsmuligheter.