– Formålet med konkurransen er å vise fram det ypperste av norsk mat og drikke, og skape mer oppmerksomhet om norske råvarer, sier spesialrådgiver Arne Rød i Innovasjon Norge, som har samarbeidet med Smak 2014 om "Årets matfunn". Innovasjon har vært den røde tråden gjennom hele Smak 2014.
– Norsk mat og drikke er i vinden som aldri før. Det er trendy med det autentisk norske. Vi har da også råvarer i verdensklasse her i landet, noe denne konkurransen har vist, poengterer prosjektleder for Smak 2014 Torill Engelberg.
Klippfisk 321 Ovn er et av flere produkter i det nye klippfisk-konseptet til Dybvik. Konseptet skal hjelpe forbrukerne å lage klippfisk på nye måter, og produsenten ønsker også å fange nye målgrupper, blant annet barn og unge. Nå finner du Klippfisk 321 Ovn i mange av landets dagligvareforretninger.
Juryen hadde et vanskelig valg med fem gode kandidater. De representerer fem vidt forskjellige produktgrupper, og det gjorde sluttarbeidet ekstra spennende og utfordrende, sier juryleder Harald Osa.