• EN
  • Logg inn
  • Klippfisk 321 Ovn kåret til Årets matfunn 2014

    Prisen på 50.000 ble delt ut under bransjefesten After8 i regi av Smak 2014. Juryen har lagt vekt på produktets smak, aroma og konsistens, emballering og design, og at produktet har en historie å fortelle. Bak prisen står Innovasjon Norge og Smak 2014.

    Innovasjon som tema

    – Formålet med konkurransen er å vise fram det ypperste av norsk mat og drikke, og skape mer oppmerksomhet om norske råvarer, sier spesialrådgiver Arne Rød i Innovasjon Norge, som har samarbeidet med Smak 2014 om "Årets matfunn". Innovasjon har vært den røde tråden gjennom hele Smak 2014.

    – Norsk mat og drikke er i vinden som aldri før. Det er trendy med det autentisk norske. Vi har da også råvarer i verdensklasse her i landet, noe denne konkurransen har vist, poengterer prosjektleder for Smak 2014 Torill Engelberg.

    En glad gjeng fra Dybvik mottok prisen Årets matfunn for Klippfisk 321 Ovn. Foto: Kristian Tjessem

    En glad gjeng fra Dybvik mottok prisen Årets matfunn for Klippfisk 321 Ovn. Foto: Kristian Tjessem

    Når nye forbrukere

    Klippfisk 321 Ovn er et av flere produkter i det nye klippfisk-konseptet til Dybvik. Konseptet skal hjelpe forbrukerne å lage klippfisk på nye måter, og produsenten ønsker også å fange nye målgrupper, blant annet barn og unge. Nå finner du Klippfisk 321 Ovn i mange av landets dagligvareforretninger.

    Fem kandidater

    Juryen hadde et vanskelig valg med fem gode kandidater. De representerer fem vidt forskjellige produktgrupper, og det gjorde sluttarbeidet ekstra spennende og utfordrende, sier juryleder Harald Osa.

    • Jakop & Johan Dybvik AS: Klippfisk 321 Ovn
      «Tradisjonsrik norsk råvare i nytt konsept hvor nye forbrukere og enkelhet er satt i fokus.»
    • Fjordland AS: Byggrynsgrøt
      «Kvalitet i særklasse og en nyskapning som treffer trender som tradisjonelt, enkelt, bærekraftig og tydelig geografisk opprinnelse.»
    • Egge Gård AS: Egge Gård ISEPLE 
      «Nyskapning hvor kombinasjon av råvarer, prosess, klima og kunnskap har resultert i et produkt i verdensklasse.»
    • Trondheim Slaktehus AS: Dry aged ytrefilet med fett
      «Målrettet arbeid tar smaksopplevelsen på storfekjøtt til nye høyder.»
    • Ryfylke Smak AS: Krydra Tomatsaus
      «Smaksrik norsk tomatsaus fra Finnøy i Ryfylke hvor bærekraft og lokal tilhørighet står sentralt.»