• EN
  • Logg inn
  • Snart klart for «grønn uke»

    Om kort tid vil et stort antall norske utstillere regne ned over Berlin. Målet er å vise frem de tre regionene Fjord-Norge, Nord-Norge og Trøndelag under Internationale Grüne Woche.

    - Grüne Woche nærmer seg med stormskritt nå. Dette vokser stadig. Og aldri før har vi hatt så mange spennende utstillere og norske besøkende med oss til Berlin, forteller Inger Solberg, direktør for Landbruk og Marin i Innovasjon Norge.

    Internationale Grüne Woche arrangeres mellom 17. og 26. januar i Berlin. Messen er en viktig profileringsarena og en sentral møteplass for alle som arbeider i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv. Fra Norge deltar i år utstillere fra Nord-Norge, Fjord-Norge og Trøndelag, som tester ut sine produkter i et krevende marked.

    - Ikke bare gir det oss muligheten til å profilere den sterke innovasjonen som skjer innen mat, opplevelser og reiseliv. Men vi har også erfaring med at det er et viktig bidrag til å øke samarbeidet i regionene. Når nordmenn reiser til utlandet har fellesskapsfølelsen en tendens til å bli sterkere. Noe av hovedmålet er å få til økt regionalt samarbeid over fylkesgrensene, utdyper Solberg.

    Styrket samarbeid

    Landbruks- og matdepartementet står bak prosjektet i nært samarbeid med Innovasjon Norge og Ambassaden i Berlin.

    - Norske produsenter må ofte ut for å utvikle seg her hjemme. Her får de inspirasjon til å stå på, de ser hva konkurrentene får til og flere inngår samarbeid med andre. Oppholdet i Berlin har betydd mye for mange norske tilbydere, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.

    Landbruksministeren besøker Grüne Woche med en næringsdelegasjon bestående av over 20 sentrale norske aktører innen mat og reiseliv.

    Inspirasjon og synliggjøring

    Klokken 9 fredag 17. januar åpner Listhaug den norske standen på Internationale Grüne Woche i Berlin. Men allerede den 16. januar vil næringslivsdelegasjonen møtes på den norske ambassaden i Berlin for å diskutere hva som skal til for å selge norsk mat til utenlandske ganer.

    Konklusjonene fra møtet vil oppsummeres under en pressekonferanse på ambassaden. Der presenteres også vinneren av Innovasjon Norges nasjonale bygdeutviklingspris. Prisen er på hele 250 000 kroner og deles ut av landbruks- og matministeren, og Finn Kristian Aamodt, konstituert administrerende direktør i Innovasjon Norge. Bygdeutviklingsprisen skal synliggjøre, og være en inspirasjonskilde for, vellykket nærings- og forretningsutvikling i, og i tilknytning til, landbruket.

    Kontakt:

    Arne Andreas Rød, prosjektleder Innovasjon Norge Grüne Woche
    +47 909 26 280
    arne.rod@innovasjonnorge.no

    Stål Ulvin Garberg, pressekontakt Innovasjon Norge Grüne Woche
    +47 911 90 970
    stal.garberg@innovasjonnorge.no