• EN
  • Logg inn
  • Spanjoler vil ha norsk fisk

    Spania er et stort marked med lange tradisjoner for sjømat og høyt sjømatkonsum. Til tross for økonomisk nedgangstid og prisstigning, øker salget av kvalitetssjømat i Spania. På Seafood Expo Southern Europe i Barcelona denne uken var flere norske sjømatbedrifter tilstede for å gripe forretningsmuligheter i Spania og markedene rundt Middelhavet.

    Spanjoler vil ha (norsk) fisk

    - Sjømatmessen i Barcelona vokser fra år til år, og dekker markeder med et stort antall forbrukere fra Spania, Frankrike, Italia, Tyrkia og Nord-Afrika. Det er sterk etterspørsel etter norsk torsk og laks i det spanske markedet og Norge har en betydelig eksport, sier Juan Bergas, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Madrid, som primært jobber med norsk sjømatnæring i Spania.

    Juan Bergas, sjømatekspert på vårt kontor i Madrid.

    Juan Bergas, sjømatekspert på vårt kontor i Madrid.

    Den gjennomsnittlige spanske forbruker kjøper 28 kg sjømat og bruker litt over €196 pr. år. 67 prosent av forbrukerne spiser sjømat to til tre ganger i uka, og det er en preferanse for fersk fisk fra fiskehandler som kan tilberede fisken slik kunden ønsker det. Det er et stort potensial for norske selskaper i Spania, og Seafood Expo Southern Europe er en viktig arena for å vise frem norske produkter som passer i det spanske markedet.

    - Det er stor pågang med aktiviteter innenfor sjømatsektoren for Innovasjon Norges kontor i Madrid. Hvert år har Innovasjon Norge flere spennende prosjekter og aktiviteter knyttet til marin sektor, alt fra markedsundersøkelser, partner- og kundesøk og produkttester. I tillegg bistår vi norske bedrifter med å sende norske unge traineer til utlandet for å lære mer om markedene, forteller Bergas.

    En profileringsarena for norsk sjømat

    Sjømatmessen i Barcelona arrangeres for tredje gang 22.–24. september. Ni norske bedrifter er med i år for å styrke kontakten med nåværende og potensielle kunder.

    - Vi deltar med representanter fra våre kontorer i Spania, Italia, Frankrike og Tyrkia, og inviterer alle sjømatbedrifter til å ta kontakt med oss på standen for å diskutere markedsmuligheter og forretningsutvikling, sier Bergas.

    I år har Innovasjon Norge et samarbeid med Norges Sjømatråd om fellesaktiviteter, og arrangerer blant annet et markedsseminar - «Framtidens konsumenttrender for sjømat i Spania». Se vedlagt informasjon for detaljer.

    Liste over de norske bedriftene som deltar i Barcelona:
    Arctic Linefish AS
    Coast Seafood AS
    Hallvard Lerøy AS
    Marine Harvest Norway AS
    Modolv Sjøset Fisk AS
    Nordic Group AS
    Norfra Eksport AS
    Northern Seafood / Findexa Forlag AS, avd. Bergen
    Norway Royal Salmon ASA