Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Innovasjon Norge har mottatt The Norwegian American-Trade Award

    Prisen ble utdelt under markeringen av 100-årsjubileet til Det norsk-amerikanske handelskammeret. Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth mottok prisen på vegne av Innovasjon Norge.

    Det norsk-amerikanske handelskammeret (NACC) har jobbet for norske næringslivsinteresser i hundre år. På 100-årsmarkeringen ble Innovasjon Norge beæret med The Norwegian-American Trade Award, en pris som deles ut for særlig innsats for å utvide handel mellom Norge og USA og for å fremme norske interesser i USA.

    - Det norsk-amerikanske handelskammeret har økt Norges synlighet og vært med på å bygge det norske omdømmet i USA de siste 100 årene. Dette er av stor verdi for norske selskaper som vil inn i det amerikanske markedet i dag, sa Anita Krohn Traaseth i takketalen.

    For norske selskaper som skal konkurrere på det globale markedet er det viktig å ha en tilstedeværelse i store markeder som USA, og det amerikanske markedet har alltid vært viktig for Norge. Innovasjon Norges rolle er å være en rådgiver og døråpner inn i markedet, og prisen er en stor anerkjennelse av mer enn 60 år med nettopp dette arbeidet.

    Omstillingsdyktige for å bli store i USA

    Mulighetene er fortsatt store i verdens største økonomi. Norge har et godt omdømme, og har ressurser, kompetanse og unik teknologi, men for å lykkes på et internasjonalt marked i stadig endring, må man være omstillingsdyktig og fremtidsrettet. Innovasjon Norge skal fortsette arbeidet med å hjelpe frem konkurransedyktige norske selskaper, og tilrettelegge for utviklingen mot en mer bærekraftig økonomi, noe Anita Krohn Traaseth vektla i talen.

    - I en verden som står overfor store sosiale og miljømessige utfordringer, er det også viktig å styrke norsk næringslivs evne til å levere løsninger på disse problemene. Store utfordringer representerer store markeder. Og vi er i en posisjon til å gjøre dette, fortsatte Anita Krohn Traaseth.

    NACC ble grunnlagt i New York i 1915. Hovedkvarteret er fortsatt i New York, og organisasjonen har ytterlige åtte andre kontorer i storbyer i USA. Samarbeidet med Innovasjon Norge strekker seg tilbake til opprettelsen av Norges Eksportråd i 1945.

    Det var Moods of Norway, prisvinnerne fra 2011, som delte ut prisen. Prisen ble utdelt første gang i 1996, og har blant annet blitt tildelt Norsk Hydro, Snøhetta og Jotun.