• EN
  • Logg inn
  • Innovasjon Norge styrker reiselivssatsingen

    Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth. Foto: Jo Michael.
    Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth. Foto: Jo Michael.
    Innovasjon Norges reiselivssatsing har sammen med reiselivsnæringen satt spor og bidratt til at Norge er blitt et mer attraktivt reisemål. I fjor var det over 30 millioner kommersielle gjestedøgn i Norge, en økning fra 2013 på tre prosent. Nå styrker Innovasjon Norge sitt arbeid med reiselivsnæringen ytterligere.

    – Merkevarebygging og profilering av Norge som reisemål vil inngå i en styrking av vårt arbeid med merkevarebygging av Norge som helhet, og legges inn i Divisjon Merkevare Norge i den nye organiseringen av Innovasjon Norge. Vi setter det inn i en større sammenheng, og får en mer kraftfull satsing, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.  

    – Utvikling av reiselivsnæringen i Norge knytter vi tettere opp til vårt arbeid med norsk mat, kultur og opplevelser i Divisjon Bærekraft Norge 2030. Vi skal løfte norsk reiseliv fra transportturisme til opplevelsesturisme. Turistundersøkelsen viser at lokalmatopplevelser blir stadig viktigere, og i 2014 kjøpte 43 prosent flere turister lokalmat på reise i Norge sammenlignet med året før. De matglade turistene la igjen 660 millioner kroner mer enn gjennomsnittsturistene, sier Krohn Traaseth.

    Det å se profilering av Norge som reisemål sammen med å bygge en sterk norsk merkevare vil gi synergier. Samtidig vil man kunne utvikle unike opplevelser for gjestene våre ved å se utvikling av reiselivsbedrifter i sammenheng med annen næringsutvikling innen mat og kultur.

    Bedre samordning

    Endringene i reiseliv er en del av omstruktureringen i Innovasjon Norge som startet høsten 2014.

    I den nye organisasjonen vil distriktskontorene i Norge bli bedre samordnet med kontorene i utlandet, og blir samlet under en felles ledelse. 

    - Dette skal sikre at vi jobber bedre på tvers i organisasjonen, fra Bodø til Beijing. Vi trenger flere sterke eksportbedrifter, og Innovasjon Norge skal bli enda bedre til å bistå bedrifter med internasjonale vekstambisjoner til å lykkes, sier Krohn Traaseth. 

    For mer informasjon kontakt: 

    Kristin Welle-Strand, 93 45 83 03 / krwel@innovasjonnorge.no