Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Innovasjon Norges historiefilm til topp i Cannes

    Representanter fra News on Request og Innovasjon Norge hentet den gjeveste prisen under Cannes Coporate Media & TV Awards.
    News on Request og Innovasjon Norge hentet den gjeveste prisen under Cannes Coporate Media & TV Awards.Foto: Steinar Hårde/Zpirit
    Torsdag kveld vant kortfilmen om Innovasjon Norges historie gull under Cannes Corporate Media & TV Awards for beste film i kategorien Corporate Image Films. Produksjonsselskapet News on Request har laget filmen, og kan legge den gjeve gulldelfinen til samlingen med internasjonale priser.

    - Historiefilmen om Innovasjon Norge fra 1852 til i dag, en film om en offentlig norsk virkemiddelaktør, laget av norske gründere fra Trondheim, vinner gull i Cannes? Nei, det er jo bare helt utrolig, sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.

    Corporate Media & TV Awards arrangeres i Cannes for sjette år på rad, og er blant de mest prestisjetunge festivalene i sin sjanger. Festivalen hedrer de beste corporate-filmer, online medier og TV-dokumentarer fra hele verden, og hadde i år 772 bidrag.

    - Vi er både stolte og ydmyke over denne hederen. Festivalen i Cannes er svært anerkjent i vår bransje, og det er et historisk sus over Cannes innenfor alt som handler om film. Dette er andre gangen i år at vi går til topps i en internasjonal konkurranse, og det bør vel være et tegn på at vi leverer på et høyt nivå, sier daglig leder og produsent i News on Request, Trond Eide.

    Historisk reise

    Filmen forteller hele historien om Innovasjon Norge på noen få minutter. Med Line Verdal foran kamera tas seeren med på en reise fra opprettelsen av Hypotekbanken 1862, gjennom hele fremveksten av norsk industri og næringsliv og frem til i dag.

    - Det er utrolig moro at filmen vår nådde helt til topps! Målet var å bidra til økt innsikt om Innovasjon Norge og det norske virkemiddelapparatets historie og betydning. Vi ønsket å skape stolthet rundt den viktige jobben våre forgjengere har gjort, og den jobben alle i Innovasjon Norge gjør i dag. Det har vi klart! sier Kristin Welle-Strand i Innovasjon Norge, som ledet filmprosjektet.

    Se filmen her (saken fortsetter nedenfor):

    Stor betydning for norsk industri og næringsliv

    Filmen har spilt en viktig rolle for Innovasjon Norge i 2015. Organisasjonen har vært gjennom en omfattende omstillingsprosess, fått nytt organisasjonsdesign, revidert merkevare og visuell identitet og gjennomført mobiliseringsarbeidet Drømmeløftet – alt med formål om å bidra til å gjøre Innovasjon Norges tjenester og forpliktelser tydeligere og mer relevante i omstillingen Norge står ovenfor.

    I forbindelse med fornyelsen til organisasjonen ble det viktig for Innovasjon Norge å fortelle og synliggjøre hvilken rolle virkemiddelapparatet har betydd for norsk industri- og næringslivshistorie.

    - Filmen minner oss, våre eiere, kunder og samarbeidspartnere om hvilke skuldre vi står på. Vår historie er langt mer enn ti år som Innovasjon Norge. Derfor bestemte vi oss i vinter for å lage en film om Innovasjon Norges reise, som også er en historiereise i norsk industri- og næringsliv, sier Anita Krohn Traaseth.

    Nyskapende i stil og form

    - Utfordringen fra Innovasjon Norge var å lage en interessant film som også skulle være nyskapende i stil og form. Det har vi nå et bevis for at vi har lyktes godt med. Det er til dels avanserte teknikker som er benyttet for å få det hele til å se ut som at det er gjort i ett sammenhengende opptak. Med visuelle effekter og ikke minst god planlegging og tilrettelegging ble det lekkert til slutt, mener vi. Det føles godt å få internasjonal anerkjennelse, sier Trond Eide.

    News on Request har rammeavtale innen filmproduksjon med Innovasjon Norge. Selskapet har tidligere vunnet flere internasjonale priser for oppdragsfilm, både i Europa og USA. Tidligere i år ble en av selskapets produksjoner belønnet med hederspris under World Media Festival i Hamburg. I tillegg har flere av selskapets kortfilmer og tv-produksjoner vunnet priser i flere land.


    For mer informasjon

    Trond Eide, News on Request
    Tlf: 90 96 99 01
    Epost: eide@newson.no

    Medier som ønsker å vise filmen kan kontakte Eide for originalfiler og embed-koder.