Kina - ditt nye marked?

Shanghai. Thinkstock
Shanghai.Thinkstock
Kina er verdens nest største økonomi, og representerer et stort potensial for global økonomisk vekst de neste 30 årene. Mulighetene er enorme for både unge gründere og etablerte norske firmaer. Med våre to kontorer i Beijing og Shanghai har vi en god inngangsport til å finne og gripe muligheter for norske bedrifter som ser mot Kina.

Siden åpningen av den kinesiske økonomien i 1979 har det strømmet inn utenlandsk kapital, og den kinesiske entreprenørånden har fått fritt spillerom i et sterkt konkurransepreget samfunn. Norske bedrifter må på banen nå for å ta del i den enorme veksten i landet.

Fra «Made in China» til «Invented in China»

Kina vokser raskt, og har gått fra å være verdens «fabrikk» til å bli et knutepunkt for innovasjon og kreativitet. Landet har tatt et stort sprang fra «Made in China» til «Invented in China».

I dagens moderne Kina har internett og e-handel en helt sentral og dagligdags plass i folks bevissthet og liv. Takket være en stadig voksende middelklasse, har man de siste årene sett en eksplosiv vekst innenfor nye markeder som for eksempel e-handel. Den totale online-befolkningen i Kina er 680 millioner mennesker vs. 243 millioner i USA.

- Økningen i kinesiske nettbrukere i årene framover representerer store muligheter for norske selskaper som finner den rette nisjen i markedet, sier Knut R. Sørlie, leder av Innovasjon Norges Beijing-kontor.

Muligheter i tradisjonelle og moderne sektorer

Kina er verdens største skipsbyggingsnasjon, og de største norske virksomhetene som allerede er etablert i landet, er stort sett innenfor maritim og offshore næring. I tillegg finnes en rekke mindre norske selskaper som leverer nisjeprodukter i sektoren.

Det er i dag rundt 200 norske bedrifter i Kina, og de fleste av dem er optimistiske på markedsutsiktene.

- Vi har absolutt plass til flere norske bedrifter her. Det er mange muligheter for norske bedrifter i Kina, i et stort spekter av sektorer, som skipsbygging og maritim, offshore, akvakultur og marin, biotech, jordbruksteknologi, vann og avfall, men også i e-handel, medtech, edtech, fintech, mattrygghet, ren energi og kreativ industri, sier Sørlie.

Grønn kompetanse

Kinas massive økonomiske vekst er ikke uten bivirkninger, blant dem store miljø- og klimautfordringer. Dette er utfordringer som kan gi spennende markedsmuligheter for norsk næringsliv. På noen områder har Norge kompetanse og teknologi Kina trenger innen miljøteknologi, ren energi, maritim og offshore-teknologi.

- Vi vil også prøve å mobilisere norsk næringsliv rundt utvikling av smarte grønne byer i Kina. Her er det spennende muligheter, spesielt med tanke på vinter-OL i Beijing i 2022, sier Sørlie.

Forstå det moderne Kina

Kina er et land i konstant endring, og det er viktig at vi får en best mulig forståelse av det moderne Kina og landets dynamikk. Innovasjon Norges oppgave er å gi råd og veiledning, og vi legger stor vekt på å få norske bedriftsledere til å forstå at kinesisk forretningskultur er svært annerledes enn den vi kjenner hjemmefra.

- Nordmenn er ofte ikke fleksible nok til å tilpasse forretningsmodellen til andre markeder. Ofte har vi et urealistisk syn på verdien av for eksempel IPR (immaterielle rettigheter), og tror de kan beskyttes på samme måte som i Norge. Mange tror også at en skriftlig avtale har samme juridiske og kulturelle betydning som i Norge, noe som ikke er tilfelle, sier Pål Bråthen, leder av Shanghai-kontoret.

Sist men ikke minst, er det avgjørende å forstå begrepene «guanxi» (bygge og vedlikeholde gode relasjoner) og «tap av ansikt», samt andre kulturelle aspekter i forhold til hvordan man utvikler relasjoner i Kina.

- Selv om mange nordmenn har hørt om disse grepene, har de ofte har ingen anelse om hva de egentlig betyr, eller hvordan man skal forholde seg til dem. Så søk råd, spør eksperter og de som har lang erfaring! Innovasjon Norge i Kina kan hjelpe deg. Blant annet kjører vi kurs for nybegynnere, slik at man kan unngå de vanligste nybegynnerfeilene, sier Bråthen.

Gode råd for norsk bedrifter som ser mot Kina

  1. Du må ville til Kina
  2. Du må ha noe unikt
  3. Du må bygge opp tillit med samarbeidspartnere, og være klar over at dette tar tid
  4. Det er nødvendig med lokal tilstedeværelse
  5. Vær obs på korrupsjonsutfordringer
  6. Du må ha god kjennskap til kulturen
  7. Sjekk den norske «nettverks-konsulenten». Be om referanser fra tidligere arbeidsforhold, og sjekk dem!
  8. Tenk IPR og registering av varemerke
  9. Gode råd er viktigst i begynnelsen. Snakk med oss i Innovasjon Norge på forhånd!


Ønsker du å vite mer om Kina? Ta kontakt med oss: 

Knut Sørlie, Regiondirektør for Innovasjon Norge i Kina og leder av kontoret i Beijing
 

Mer om mulighetene i Kina