Podwalk ble etablert for mer enn to år siden, mens Åsmund holdt på med sitt eksamensarbeid på grafisk på Kunstakademiets Designskole i København. Han gikk lange turer i byen og lyttet til podcasts. «Når jeg senere kom tilbake til disse stedene så husket jeg historiene som jeg hørte når jeg var der sist. På den måten forstod jeg at min opplevelse av stedet på en måte hadde vært multimedial», sier Åsmund. Dette var starten.
«I dag har vi rundt 10.000 downloads og det er innspillinger i nesten alle land i verden. Vi har vunnet en del priser, og har nettopp hatt et større samarbeid med UNESCO i Australia der personer med tilknytning til urbefolkningen har fortalt historier som forholder sig til den stigende vannstand og hva det betyr for deres naturområder langs kysten», forteller Åsmund. Etter å ha skapt Recho for privatpersoner forstod Åsmund raskt at det var mange lydfortellinger som fortjente et mere kontrollert produkt. Svaret på dette er den nye appen Podwalk som han skal konkurrere med i København på årets Creative Business Cup.
Podwalk er den enkleste måten å finne og lytte til audio-guides og andre stedspesifikke fortellinger. Når du åpner appen (som er gratis), møtes du av en liste av nærliggende lydhistorier. Siden appen vet hvor du er, og forteller deg hvor du skal gå, blir hele byen til din teaterscene eller ditt museum. Potensialet er stort både innenfor byutvikling, reiseliv, mediebransjen med mer. «Vi gir alle de som har en god historie å fortelle en mulighet til å formidle den på en profesjonell måte», sier Åsmund.
Podwalk skal i tillegg til å delta på hovedfinalen også pitche på 2 av de 6 «Innovation Challenges», ACE Creative og CBC Investor.
«Startups har siden tidenes morgen tatt for seg både samfunnsmessige og forretningsmessige utfordringer, og funnet nye, innovative løsninger. Åsmund og Podwalk har et genialt konsept med både faglig innhold, hjerte og den teknologi som må til for å nå langt. Vi i CBC teamet har stor tro på at Norge kommer helt til topps i den internasjonale finalen», sier Margit Klingen Daams, rådgiver for Kulturell og kreativ næring i Innovasjon Norge.