Tidligere i år etablerte Innovasjon Norge divisjonen Merkevaren Norge, under ledelse av direktør Cathrine Pia Lund. Målsetningen er å bidra til å videreutvikle en tydeligere profil rundt Norges omdømme for å øke norsk konkurransekraft, uavhengig av næringer.
- Et lands omdømme påvirker landets evne til å tiltrekke seg turister, investorer, kloke hoder og talenter på tvers av bransjer og næringer. Vi ønsker å skape et bredere fotavtrykk av Norge, for å sikre at norske gründere, bedrifter og klynger får den drahjelpen som er helt nødvendig for å hevde seg i en sterkere internasjonal konkurranse, sier Cathrine Pia Lund.
Det finnes i dag ingen generisk merkevareplattform for Norge.
- Næringslivet ga oss en unison tilbakemelding gjennom Drømmeløftet-prosessen som vi kjørte tidligere i år at de ser på posisjonering av Norge som et offentlig fellesgode. Visit Norway og Sjømatrådet har over mange år bygget en solid posisjon innen sine områder. Innovasjon Norge ønsker å bygge videre på dette arbeidet og på den måten etablere en overordnet nasjonal merkevareplattform hvor flere sterke, norske verdier og budskap blir inkludert, forteller merkevaren Norge-direktøren.
For å skape en best mulig prosess, bred forankring i hele Norge og gode resultater, lyses det nå ut en konkurranse på Doffin, om samarbeid med et kreativt miljø som kan bistå i utvikling og implementering.
- Dette er et omfattende prosjekt og vi håper at landets kreative miljøer kjenner sin besøkelsestid og håper å se flere gode søknader, sier Lund.