• EN
  • Logg inn
  • Oppstartsbedrifter får markedsinnsikt i India

    Ane Sande fra Appear.in som gjør sluttbrukerundersøkelser på en skole i New Delhi.
    Ane Sande fra Appear.in som gjør sluttbrukerundersøkelser på en skole i New Delhi.
    Hvordan få din bedrift til å vokse i fremvoksende økonomier? Vårt Global Entrepreneurships program tok med seg oppstartsbedrifter til India.

    Som en del av Innovasjon Norges program for globale entreprenører, dro syv norske oppstartsbedrifter til New Delhi og Bangalore i søken etter innsikt i hvordan introdusere og få bedriften sin til å vokse i raskt fremvoksende økonomier.

    - Vi har de siste årene sett dynamiske oppstartsmiljøer vokse frem i India, og mulighetene for norske bedrifter øker i takt med denne utviklingen. Ikke minst med tanke på den voksende middelklassen samtidig som samfunnsutfordringene er mange i det populasjonstunge landet, sier Marianne Jensen, Forskning og teknologiutsending for Innovasjon Norge i New Delhi, som er initiativtaker for programmet.

    Vil angre hvis vi ikke satser her

    Indiske myndigheter legger stor vekt på næringslivet som den viktigste partneren for å nå landets mål om velstandsøkning og inkluderende økonomisk vekst. Etablerte norske bedrifter som har jobbet aktivt og vokst i India, som Telenor og Evry, bidro med innsikt og inspirasjon for de unge bedriftene som besøkte landet.

    - Vi ble med for å undersøke om India egner seg som lanseringsmarked for en større global satsning vi planlegger. Konklusjonen etter å ha møtt en rekke ulike virksomheter og opplevd optimismen blant store deler av befolkning, er at vi kommer til å angre hvis vi venter med å satse i India, sier Thomas Berman, styreleder i The Alphabet King.

    Ambika Oberoi er markedsrådgiver på Innovasjon Norges New Delhi kontor og har fulgt bedriftene tett under oppholdet.

    - Vi har lagt opp til et tett program med møter, innspill fra bedrifter som har hatt skoene på og samtaler med erfarne, lokale mentorer. Hun forklarer videre at bedriftenes interaksjon med kunder har vært en av de viktigeste komponentene og alle deltakerne har besøkt en rekke potensielle brukere av sitt produkt, latt dem teste konseptet og gitt sine tanker og meninger om hvordan de likte konseptet og hvilke lokale tilpasninger som er relevante.

    Innovasjon Norge som døråpner

    Innovasjon Norges nye satsning mot fremvoksende økonomier faller inn i rekken av lærings- og nettverksprogram som er designet for å muliggjøre raskere vekst av lovende norske oppstartsbedrifter og samtidig senke risikoen ved internasjonal ekspansjon.

    - Forskning viser at tidlig eksponering til internasjonale markeder har stor innvirkning på skalerbarhet og potensialet for fremtidig vekst. Suksessformelen i disse programmene har vært å gjøre tilgjengelig høyt kompetente mentorer, åpne dører til avgjørende nettverk og eksponere bedrifter for potensielle kunder i en tidlig fase for tilbakemelding og innspill, sier Ingvild von Krogh Strand, seniorrådgiver for globalt entreprenørskap.

    Ane Sande som er ansvarlig for brukeropplevelse i AppearIn understreker at det for dem som oppstartsbedrift er utrolig viktig å være i dialog med sluttbrukere for å være så sikre som mulig på at de valgene de tar for produktutviklingen er de riktige.

    - I tillegg til interessante diskusjoner med indiske oppstartsbedrifter og mentorer om markedsføring og sluttbrukeres vaner i India, fikk vi også sjansen til å snakke med folk i målgruppene våre. Uten Innovasjon Norge som døråpner til ulike arenaer hadde det tatt mye lenger tid både å kartlegge hva som kunne være relevant og å få kontakter på innsiden, sier hun.

    Ny sjanse i høst

    - Vi ser frem til å videreutvikle programmet og vil på høstparten igjen være på leting etter lovende norske oppstartsbedrifter med ambisjoner om vekst i globalt fremvoksende økonomier, sier Marianne Jensen og oppfordrer interesserte til å ta kontakt.

    Les Thomas Berman, styreleder i Alphabet King, sin bloggpost om arbeidet i India

    Les mer om Global Entrepreneurship

    Vårt kompetanseprogram for entreprenører som vil ut i verden.