• EN
  • Logg inn
  • Skin Analytics kåret til årets oppstartsbedrift under Oslo Innovation Week

    Det var en sliten, men veldig stolt og glad vinner som tok i mot prisen på kr. 300 000! Gorm K. Gaare
    Det var en sliten, men veldig stolt og glad vinner som tok i mot prisen på kr. 300 000!Gorm K. Gaare
    I kveld ble den beste oppstartsbedriften kåret i en stor finale ”OIW 100 Pitches” i Forskningsparken under Oslo Innovation Week. Vinneren er Skin Analytics. Det nystartede selskapet lar en avklare om føflekker er farlige ved hjelp av et ekstra “kamera” som kobles til mobiltelefonen. I tillegg vant det norske selskapet Space, som lar deg se hvilke parkeringsplasser som er ledige og hvor.

    Stolte vinnere

    Gründer av Skin Analytics, Neil Daly, har sammen med de andre deltagerne vært gjennom tøffe innledende runder og semifinaler i Oslo. Det var en litt sliten, men veldig stolt og glad vinner som tok i mot prisen på kr. 300 000.

    - Det er stort å være med på Oslo Innovation Week i seg selv, og det er enda større å være den som vant i konkurranse med alle disse gode selskapene, sier Neil Daly, gründer av Skin Analytics.

    Gründer av Space, Sigurd Høystad, som juryen mente kom på andreplass, var godt fornøyd med å vinne deltagelse i utenlandsprogrammet til Innovasjon Norge.

    - Nivået på selskapene er ekstremt høyt, og jeg har sett mange selskaper jeg selv ville investert i. Jeg vil takke juryen for alle de gode råd vi har fått i løpet av kåringen, og vi har utviklet oss mye i løpet av uken, sier Space-gründeren.

    Konkurransen ”OIW 100 Pithces”, som er kåringen av den beste oppstartsbedriften, arrangeres som del av Oslo Innovation Week.

    Oslo har blitt teknologisenter

    ”OIW 100 Pitches” begynte med 100 spennende, utvalgte oppstartsbedrifter. I løpet av uken ble 100 til seks. Disse seks møttes i kveld til  kamp i finalen foran et entusiastisk publikum og en jury bestående av internasjonale investorer.

    - Norge, med Oslo i spissen, har utviklet seg til et innovasjons- og teknologisenter. Juryen møtte entreprenører som vil gjøre det stort. Skin Analytics, Space og de andre selskapene trenger rollemodeller, vekstmuligheter og kapital, sier Jeanne Sullivan, nr. 4 på Forbes liste over mektige investorer,  fra Sullivan Adventures (New York), på vegne av juryen.

    Sullivan satt i juryen sammen med Tellef Thorleifsson (Northzone Ventures,
    Oslo), Sean Percival (500 Startups, Sillicon Valley), Ekaterina Gianelli,
    (Inventure, Helsinki), Kristin Riise (DnB) og Bård Stranheim (Innovasjon
    Norge).

    Konferansier for kveldens arrangement var Fred Schmidt (Capital Factory,
    Austin).

    Norges framtid

    De andre oppstartsbedriftene som deltok i finalen var Rock Physics Technology,
    Seram Coatings, Vio, og Vaccibody. De nystartede selskapene har alle vært med
    under programmet til Oslo Innovation Week, som samler 9000 deltagere til
    nærmere 80 arrangementer.

    - Norsk økonomi er i omstilling, og uansett hva Norge skal leve av i framtiden så er entreprenørskap og innovasjon løsningen. Alle de nystartede selskaper vi har sett i finalen i dag er viktige og inspirende forbilder. Skin Analytics vant fortjent, sier Fredrik Winther, daglig leder i Oslo Business Region.

    - At det var et internasjonalt selskap som vant viser hvilken konkurranse selskapene må forholde seg til. Entreprenørskap er ikke kretsmesterskap, det er X Games, sier Fredrik Winther.

    Om Oslo Innovation Week

    Oslo Innovation Week skal styrke innovasjonsmiljøene, og vise verden alt det
    spennende som skjer i Norge nå. Det var opp mot 9000 deltakere på
    nærmere 80 ulike arrangementer i perioden 12. til 16. oktober. Mer informasjon
    www.oiw.no.