Gründere innen kulturell og kreativ næring fra over 45 land presenterte i forrige uke mer enn 100 pitcher for en internasjonal jury bestående av blant annet Christian Stadil (Thornico A/S), Stiven Kerestegian Ganarillas (LEGO), Håkan Nordkvist (IKEA) og Anniken Fjellberg (657 Oslo), samt rundt 400 investorer fra hele verden.
I konkurranse med mange sterke bedrifter vant den norske bedriften Podwalk andreplass på årets Creative Business Cup. Vinneren var Blitab fra Østerrike som har utviklet verdens første tablet for synshemmede og tredjeplassen ble vunnet av Iceblink Digital fra Sør-Korea som utvikler unik software for musikkbransjen.
Åsmund Sollihøgda og Simon Bergkjær, to av gründerne bak Podwalk, deltok på to av årets Innovation Challenges, samtidig som de pitchet foran hovedjuryen. Dette sier juryen om Podwalk of Norway: - The team is strong. They are bringing towns and its stories to where it should be. This team has the capability and an excellent take on becoming the next platform for podcasts. It is a new way to experience the environment – highlighting that each place is unique.
Podwalk er en plattform for stedsspesifikke podcaster og en ny måte å fortelle historier om steder. Når du åpner appen (som er gratis), møtes du av en liste av nærliggende lydhistorier. Fordi appen vet hvor du er, og spiller de riktige kapitlene på de riktige stedene, blir hele byen til din teaterscene eller museum.
- Det var en opplevelse å heie frem det dyktige teamet bak Podwalk og følge de helt frem til seier. Vi er veldig stolte av Åsmund og Simon, sier Margit Klingen Daams i Innovasjon Norge.
- I juni 2016 blir den nasjonale konkurransen Creative Business Cup Norway arrangert for andre gang, og vi håper de beste gründere innen kulturell og kreativ næring melder seg på. Vinneren får muligheten til å konkurrere i neste års verdensmesterskap i København. Ikke la denne sjansen gå fra dere, oppfordrer Margit Klingen Daams.
Creative Business Cup ble etablert som en internasjonal konkurranse i 2012 og jobber for å styrke entreprenørskap og forretningsutvikling innen kreative næringer på verdensbasis.
Som Rasmus Wiinstedt Tscherning, CEO Creative Business Cup sier:
- This year’s Creative Business Cup confirmed the level of ambition from innovative and creative startups who want to transform a brilliant idea into a sustainable business. Even better, Creative Business Cup 2015 has proved to us that the investors have their attention fixed on the many business opportunities created by collaborating with small, innovative and creative businesses.