Flere norske bedrifter bør satse på Spania

Det er ikke bare norske turister som bør ha interesse for det Spania har å tilby. Las Palmas seiler opp som «Midt-Atlanterens Singapore», og med Europas raskest voksende økonomi byr Spania på nye muligheter for norsk næringsliv. 

Spania var Europas vekstvinner i 2015, og vil trolig fortsette veksten i 2016. Det kan gi muligheter for norske bedrifter, blant annet på Kanariøyene. Her fra Puerto de Las Palmas. 

Spania var Europas vekstvinner i 2015, og vil trolig fortsette veksten i 2016. Det kan gi muligheter for norske bedrifter, blant annet på Kanariøyene. Her fra Puerto de Las Palmas. 

Foto: PROEXCA

Spanias økonomi vokste raskest i Europa i 2015, og vil trolig fortsette å vokse i 2016. På Kanariøyene gir det interessante muligheter for norske bedrifter innen maritim sektor, offshore, fornybar energi og bærekraftig teknologi.

Trygg havn og lukrative skatteregler

Las Palmas er et sted de fleste nordmenn forbinder med Syden-ferie. Mindre kjent er det at Gran Canarias hovedstad er i ferd med ta posisjonensom et slags «Midt-Atlanterens Singapore». Havnebyen er sentrum for vedlikehold av offshore-fartøyer fra hele kysten av Vest-Afrika og Sør-Amerika. Redere som forflytter fartøy fra Mexicogulfen til lenger sør i Atlanterhavet, bruker gjerne Las Palmas som stopp på veien.

Gaute Hagerup, leder av kontoret i Madrid

Gaute Hagerup, leder av kontoret i Madrid

Foto: Paal Audestad

Las Palmas tilbyr alle fordelene en trygg EU-havn har i disse farvannene. Kanariøyene har et spennende skatteregime for bedrifter som etablerer seg her. Det er relativt enkle kriterier for å oppnå kun fire prosent bedriftsbeskatning. Denne ordningen er godkjent av EU for å bøte på Kanariøyenes geografiske posisjon langt utafor det Europeiske markedet, forteller Gaute Hagerup, direktør for Innovasjon Norges kontor i Madrid.

Flere norske selskaper som driver innenfor vedlikehold av offshore-fartøy er allerede etablert på Kanariøyene, blant annet Otech og CCB. På Gran Canaria ligger også et av Europas mest moderne testsentere for marin teknologi, PLOCAN, som blant annet har samarbeid med norske Marintek.

Norsk sjømat økte 30 prosent

Også i de marine næringene er det god flyt mellom Norge og Spania. Spania står foran en offensiv satsing på akvakultur, der norsk oppdrettsteknologi og kunnskap kan være en avgjørende faktor for om de lykkes. Spania er også et av verdenes mest sjømatelskende folk, og veksten av norsk sjømateksport var rundt 30 prosent i 2015.

- Den som forstår konsumentenes ønsker og behov, har mulighet til å skape enda større vekst i årene som kommer, mener Gaute Hagerup.

Sjømatrådet i Madrid har nylig publisert en svært detaljert studie av trendene i spanske konsumenters behov. Dette er et svært nyttig arbeidsdokument for norske sjømatbedrifter som vil jobbe i det spanske markedet.

Byutvikling gir muligheter for norsk teknologi

I de spanske byene og havnene skjer det nå en rask utvikling, og Spania er blant Europas topp tre nasjoner innen Smart City-initiativ.

- Dette er et marked der mange norske teknologibedrifter med fordel kan vise seg mer frem. Norske høyteknologibedrifter som mister sitt marked i et fallende offshore marked, har store muligheter dersom de klarer å vri seg mot det enorme og raskt stigende markedet for Smart City, både i Spania og globalt, mener Hagerup.

Innovasjon Norges Madrid-sjef var innom Oslo i begynnelsen av januar for å holde et seminar for norske bedrifter som vil bli kjent med muligheter i det spanske markedet. Blant talerne var Spanias ambassadør til Norge, Antonio López Martínez, som ga en redegjørelse av den politiske situasjonen i landet og Norges ambassadør til Spania, Johan Vibe. Sistnevnte la vekt på at den positive utviklingen i spansk økonomi kan gi store muligheter for norske teknologibedrifter.

Spansk turisme til Norge sterkt økende

Mange nordmenn velger trofast Spania som reisemål, men Norge er også er svært attraktivt reisemål for spanjoler. Ikke bare trekker natur og friluftsopplevelser, men også kulturen og den nordiske modellen. I tillegg har gastronomiske opplevelser og norsk arkitektur fått stigende oppmerksomhet. I 2015 var veksten av tilreisende spanjoler til Norge på formidable 25 prosent, på verdensbasis bare slått av tilreisende kineserne til Norge.

- Norske reiselivsbedrifter som forstår hvordan de kan spisse seg mot spesifikke målgrupper i Spania, har store muligheter nå. Merkevaren Norge står sterkt i Spania, og det er lavthengende frukter for norske selskaper som ønsker å bruke Norge som element i å styrke sitt omdømme, avslutter Hagerup.

For mer informasjon kontakt:

Gaute Hagerup
Innovasjon Norge, Madrid
M: + 34 628 494 689

Maya Liu Bøckmann Vinje
Kommunikasjonsrådgiver, Innovasjon Norge
M: +47 977 47 537