• EN
  • Logg inn
  • Markedet i Midtøsten kan gi store muligheter for norsk sjømatnæring

    Norske akvakulturbedrifter besøker Marine Environment Research Center i De forente arabiske emirater. Maritsa Kissamitaki
    Norske akvakulturbedrifter besøker Marine Environment Research Center i De forente arabiske emirater.Maritsa Kissamitaki
    Sjømatmessen i Brussel gir norske sjømatbedrifter direkte og viktig kontakt med nye, internasjonale markeder. Midtøsten er et relativt ferskt sjømatmarked med et enormt potensial for vekst.

    Innovasjon Norge står bak den norske fellesstanden på Seafood Expo Global (SEG) i Brussel, som gikk av stabelen i slutten av april. 55 norske sjømatbedrifter og 13 teknologibedrifter deltok på årets messe, og fikk i tre dager intensive dager fått vist seg frem for både nye og etablerte markeder.

    - Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne i år. De besøkende, som kom fra hele verden, var mer bevisste og målrettet i møter med norske bedrifter med fokus på business, sier Petter Ustad, seniorrådgiver biobaserte næringer hos Innovasjon Norge.

    Ser mot øst

    En viktig del av Innovasjon Norges oppgave er å koble de norske bedriftene med nye markedsmuligheter. I år sto representanter fra Brasil, Sør-Afrika, Tyrkia, Polen, Spania, Italia og De forente arabiske emirater klare for å bistå med kontakter og ekspertise. Midtøsten seiler opp som en nytt og for mange uoppdaget marked, med store muligheter i De forente arabiske emirater, Saudi-Arabia og Iran.

    Maritsa Kissamitaki har hatt flere gode møter med norske bedrifter som ønsker å se nærmere på mulighetene i Midtøsten under Sjømatmessen i Brussel.

    Maritsa Kissamitaki har hatt flere gode møter med norske bedrifter som ønsker å se nærmere på mulighetene i Midtøsten under Sjømatmessen i Brussel.

    Foto: Vidar Alfarnes
    - Norge har et svært godt omdømme i disse landene. Norske selskaper er kjent for både å være profesjonelle, innovative og pålitelige, og ikke minst for topp kvalitet på både produkt og service. Jeg har hatt flere gode møter med bedrifter som ønsker å se nærmere på mulighetene i Midtøsten, sier Maritsa Kissamitaki, som er sammen med Matteo Chiesa Innovasjon Norges representant for GCC-landene.

    De forente arabiske emirater er tradisjonelt et sjømatsamfunn, og med en økende befolkning og en stor andel utlendinger fra hele verden, har landet det høyeste sjømatforbruket i Midtøsten med 33 kg per innbygger per år. Iran, med sine 80 millioner innbyggere, ønsker å satse på økt sjømatforbruk hos befolkningen.

    - Norsk laks er kjent for sin overlegne kvalitet i alle landene, og det er også økende etterspørsel etter krabbe, skalldyr og reker, sier Kissamitaki.

    Satser på akvakultur

    De tre landene har alle kystlinje, men overfiske, klimaendringer og stor maritim trafikk har ført til svært begrensede lokale ressurser. Landene må dermed importere mesteparten av sjømaten. Samtidig er det en fremvekst av satsing på akvakultur, og også her kan norske bedrifter som kjenner sin besøkelsestid, finne nye muligheter.

    - Norske selskaper er godt kjent for sin erfaring og profesjonalitet både fra energisektoren og akvakultursektoren. I tillegg er det en økt bevissthet rundt norsk bærekraftig praksis i avfallshåndtering. Dermed ligger det store muligheter i anvendelse av norsk teknologi, kompetanse og forskning, sier Kissamitaki.

    Flere av de norske bedriftene som har deltatt på årets sjømatmesse melder at de har fått henvendelser fra besøkende fra Midtøsten.

    - Felles for landene i Midtøsten er at det er viktig å bygge relasjoner over tid. Kulturforståelse er også avgjørende. Vi står klare til å hjelpe norske bedrifter med å finne de rette samarbeidspartnerne i de lokale markedene, avslutter Kissamitaki.

    Ønsker du å vite mer om markedet for akvakultur i Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater? Ta kontakt med:

    Maritsa Kissamitaki

    Market Adviser

    Innovation Norway Regional Representatives GCC

    M: +971 50 907 1490

    maritsa@nordoest.com